Verdens største it-selskab, IBM, lider ingen nød på bundlinjen, men selskabet har endnu ikke formået at omsætte frasalget af pc-divisionen til øget vækst.
IBM solgte i begyndelsen af 2005 sin pc-division, som primært udgjordes af selskabets Thinkpad-serie, til kinesiske Lenovo.
Målet med frasalget var, at IBM ved at trække sig fra den hårde konkurrence på pc-markedet bedre kunne skabe vækst i selskabets øvrige forretningsområder.
Det har selskabet dog endnu ikke formået over hele linjen.
Omsætningen i selskabets Global Services-division faldt således med fem procent i forhold til året før.
IBM har dog landet en række vigtige kontrakter i løbet af 2005, som vil kunne mærkes på næste års bundlinje.
På hardwaresiden mærker IBM presset på priserne inden for server- og storagemarkedet. Selskabet mærkede dog en markant fremgang i antallet af solgte enheder og en vækst på hardwareområdet på seks procent i forhold til året før, fratrukket pc-divisionen.
Trods manglende vækst i omsætningen er IBM-ledelsen tilfreds, primært i kraft af bedre udsigter for indtjeningen.
- Vi sagde allerede tidligt på året, at vi ville hente vores indtjening gennem mindskede omkostninger snarere end øget omsætning, siger økonomidirektør Mark Loughridge fra IBM.
IBM's samlede omsætning for 2005 blev på 563 milliarder kroner med et overskud på 49 milliarder kroner.