Plagiater af million-hjemmeside vælter frem

Plagiater af kassesuccesen milliondollarhomepage.com skyder op fra Danmark og resten af verden. Den første var en million dollar værd, men værdien af at reklamere på kopierne vil være minimal, lyder vurderingen fra reklamedirektører.

Udsigten til nemme penge har fået Jens og Palle og Martin og Louise og en lang række andre danske og internationale internetborgere til at sætte pixel til salg på deres hjemmesider.

Bølgen blev startet af britiske Alex Tew, der blev dollarmillionær på at sælge pixels på The Million Dollar Homepage.

De mange kopier udvander imidlertid konceptet, lyder vurderingen fra blandt andre direktør Jacob Hagemann hos Notabene.net, der arbejder med online markedsføring.

Genial idé

- The Million Dollar Homepage var en genial idé, men det er de mange plagiater ikke. Set fra en annoncørs synspunkt vil det være et spild af penge at købe annoncer på siderne. Jeg tvivler på, at de kan skabe en trafik, der vil give resultater, siger Jacob Hagemann.

Han fremhæver, at en succesfuld online-annoncering kræver enten en heftig net-trafik eller en meget målrettet net-trafik.

- På plagiatsiderne får man sandsynligvis ingen af delene og i bedste fald får man eksponering overfor en bredt sammensat, men nok ikke særlig stor målgruppe, siger Jacob Hagemann.

Han mener, at The Million Dollar Homepage vil går over i internettes historiebøger, men at der næppe bliver plads til mange linjer om kopierne samme sted.

Umålrettet annoncering

Kreativ direktør Kim Frederiksen i online-reklamebureauet Addvisors vil heller ikke råde kunderne til at købe annonceplads på de danske kopier af million-succesen.

- Selv om det skulle lykkedes at få stor trafik på de her sites, så tror jeg ikke på, at de besøgenes klik videre til annoncørerne vil være noget som helst værd. Det er en meget umålrettet måde at annoncere på, og det giver sjældent noget på bundlinjen, siger Kim Frederiksen.

Han mener, at annoncer via eksempelvis søgemaskiner som Google vil give langt større effekt. Her kan der skabes en sammenhæng mellem, hvad der bliver søgt på, og hvad der vises annoncer for.

Det giver ifølge reklamedirektøren en langt større effekt af annoncerne.

Relevante link

The Million Dollar Homepage
www.milliondollarhomepage.com

Ufuldstændig liste over danske million-sider:
www.pixiland.dk
www.danskpixel.dk
www.10millioner.dk
www.pixelposter.dk
www.millionsiden.dk
www.1millionpixels.dk
www.enmillionpixels.dk
www.1000000kroner.dk
www.1milliondanskepixels.dk
www.milliondollarhomepage.dk
www.millionkronerhjemmeside.dk

Flere million-sider:
www.thepixelwars.com

Lav selv en million-side:
http://www.ozwebfx.com/milliondollarscript.htm?hop=koolkat1

Alternativet - en million dollar for én pixel på www.wazowski.com




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cyber Briefing

Computerworld giver dig hver måned 30 minutter med de nyeste cybertrusler, konkrete angreb og brugbare råd. Få indsigt i AI og sikkerhed, compliance, risikovurdering og forsvarsstrategier. Tilmeld dig næste Cyber Briefing nu.

14. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere