Plagiater af million-hjemmeside vælter frem

Plagiater af kassesuccesen milliondollarhomepage.com skyder op fra Danmark og resten af verden. Den første var en million dollar værd, men værdien af at reklamere på kopierne vil være minimal, lyder vurderingen fra reklamedirektører.

Udsigten til nemme penge har fået Jens og Palle og Martin og Louise og en lang række andre danske og internationale internetborgere til at sætte pixel til salg på deres hjemmesider.

Bølgen blev startet af britiske Alex Tew, der blev dollarmillionær på at sælge pixels på The Million Dollar Homepage.

De mange kopier udvander imidlertid konceptet, lyder vurderingen fra blandt andre direktør Jacob Hagemann hos Notabene.net, der arbejder med online markedsføring.

Genial idé

- The Million Dollar Homepage var en genial idé, men det er de mange plagiater ikke. Set fra en annoncørs synspunkt vil det være et spild af penge at købe annoncer på siderne. Jeg tvivler på, at de kan skabe en trafik, der vil give resultater, siger Jacob Hagemann.

Han fremhæver, at en succesfuld online-annoncering kræver enten en heftig net-trafik eller en meget målrettet net-trafik.

- På plagiatsiderne får man sandsynligvis ingen af delene og i bedste fald får man eksponering overfor en bredt sammensat, men nok ikke særlig stor målgruppe, siger Jacob Hagemann.

Han mener, at The Million Dollar Homepage vil går over i internettes historiebøger, men at der næppe bliver plads til mange linjer om kopierne samme sted.

Umålrettet annoncering

Kreativ direktør Kim Frederiksen i online-reklamebureauet Addvisors vil heller ikke råde kunderne til at købe annonceplads på de danske kopier af million-succesen.

- Selv om det skulle lykkedes at få stor trafik på de her sites, så tror jeg ikke på, at de besøgenes klik videre til annoncørerne vil være noget som helst værd. Det er en meget umålrettet måde at annoncere på, og det giver sjældent noget på bundlinjen, siger Kim Frederiksen.

Han mener, at annoncer via eksempelvis søgemaskiner som Google vil give langt større effekt. Her kan der skabes en sammenhæng mellem, hvad der bliver søgt på, og hvad der vises annoncer for.

Det giver ifølge reklamedirektøren en langt større effekt af annoncerne.

Relevante link

The Million Dollar Homepage
www.milliondollarhomepage.com

Ufuldstændig liste over danske million-sider:
www.pixiland.dk
www.danskpixel.dk
www.10millioner.dk
www.pixelposter.dk
www.millionsiden.dk
www.1millionpixels.dk
www.enmillionpixels.dk
www.1000000kroner.dk
www.1milliondanskepixels.dk
www.milliondollarhomepage.dk
www.millionkronerhjemmeside.dk

Flere million-sider:
www.thepixelwars.com

Lav selv en million-side:
http://www.ozwebfx.com/milliondollarscript.htm?hop=koolkat1

Alternativet - en million dollar for én pixel på www.wazowski.com

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Capgemini Danmark A/S

    Security Consultant (GRC)

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Product Owner

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension