Den børsnoterede danske transport- og logistikgigant DSV, der blandt andet står bag DFDS Transport, har hele ugen været plaget af et nedbrud i det centrale it-system.
Nedbruddet har ramt det transportsystem, der benyttes til at følge selskabets transportopgaver i det meste af Europa, fortæller koncerndirektør Kurt Larsen.
Flere dage
- Vi har måttet klare os mere eller mindre manuelt de seneste dage. Normalt bruger vi systemet til opgaver som at styre og registrere vores sendinger, siger Kurt Larsen.
- Vi kan godt klare os uden systemet, men det er bestemt ikke en nem opgave, siger han.
Nedbruddet har lammet systemet i flere dage.
Konsulenter fra IBM arbejder i øjeblikket sammen med DSV's egne folk og it-partnerne Accenture og IBM-ejede DMdata på at løse problemerne.
De er opstået i kølvandet på en modernisering af DSV's egenudviklede transportsystem.
IBM på opgaven
Selve moderniseringen er gennemført af IBM, og systemet har efterfølgende være i drift uden problemer, fortæller Kurt Larsen.
Nedbruddet opstod af endnu ukendte årsager først for nogle dage siden, da man koblede DSV's svenske afdeling på systemet. Det benyttes i forvejen af DSV i det meste af Europa.
- Vi får god hjælp fra ikke mindst IBM, der har hentet eksperter ind for at hjælpe. Vi har en forventning om, at problemerne er løst, når vi starter op i morgen, siger Kurt Larsen.
Det var også IBM, der som it-leverandør stod med en del af aben, da Danske Banks it-system i 2003 gik ned i fire dage.
Danske Bank sagde undskyld til kunderne med en kontant afregning på samlet mellem 40 millioner og 50 millioner kroner til kunder, der kunne dokumentere et tab.
Regningen blev delt mellem banken og IBM, der som betaling angiveligt leverede forskellige ydelser til banken.
IBM ønsker kun at oplyse til Computerworld, at det alene er DSV, der udtaler sig til offentligheden.