Med et navneskift lægger IT-Branchen op til
fornyelse og innovation.
Foreningens formand Lars Monrad-Gylling (KMD) efterlyser konkrete initiativer, der øger mangfoldigheden.
Blandt andet et ønske om at forøge antallet af kvindelige
ledere og medarbejdere af anden etnisk herkomst. I bestræbelserne på den moderne politiske korrekthed forsømmer formanden dog branchens grundlæggende problem; indtjening.
Formandens intentioner er sikkert ganske gode, men det er som at male facaden, mens huset er i brand. Langt mere effektivt ville det være at fokusere på medlemmernes indtjening, så skal de almindelige markedsmekanismer nok drive nye danskere og kvinderne frem i virksomhederne.
For når først indtjeningen begynder at stige, er der plads til at investere i nye arbejdspladser.
En stikprøve blandt 200 små og mellemstore it-virksomheder, som jeg har udført i samarbejde med chefanalytiker John Mikkelsen, Experian A/S, viser sit sørgelige resultat. Når det gælder forbedring af indtjeningen, sker det i højere grad ved at reducere omkostningerne end øge omsætningen.
Analysen viser også, at en ud af fem af de undersøgte virksomheder har underskud, og en lidt lavere andel har en egenkapital, der er mindre, end lovgivningen tillader.
Et helt konkret bud på problemet med indtjeningen hos små it-virksomheder kan være en invitation fra formanden til ejere og ledere fra de mindre virksomheder til at samarbejde på tværs. Resultatet kan blive en strøm af nye ideer og forretningsmuligheder.
Det er svært – hvis ikke umuligt – i små enheder at have tid, kræfter og økonomi til produktudvikling. Men problemerne for branchen er dybere.
Omstilling fra 90’ernes “bonanza” af salgsmuligheder er afløst af krævende kunder, der ønsker et positivt finansielt udbytte af deres it-investering.
IT-branchen må skærpe salgsleddet til i højere grad at forstå kundens behov.
Ledelsen skal fokusere på kernekompetencer og de bedst indtjenende produkter. Væk er de dage, hvor virksomhederne kunne være totalleverandører.
Der skal luges ud blandt urentable produkter og fokuseres på det, virksomhederne er bedst til. Formanden bør frem for alt motivere til samarbejde blandt medlemmerne om salgsfremstød. IT-Branchen burde kigge ind og løse medlemmernes grundlæggende problemer. Så løser kønskvotering og adgang af etniske medarbejdere sig selv med efterspørgslen.