Danske eksportvirksomheder må væbne sig med tålmodighed i disse dage. Siden Skat den 1. marts gik over til det nye eksportsystem, e-Export, har systemet på grund af en fejl været ramt af lange ventetider.
- Der er tilsyneladende tale om et kommunikations-problem mellem databaserne, forklarer fagchef Claus Bruun Johannesen.
- Vi er ved at undersøge sagen nærmere sammen med vores leverandør. Vi arbejder med et antal forskellige fejlmuligheder, men vi har endnu ikke en helt klar forklaring, siger han.
Dermed kan skatteenheden føje endnu et it-problem til listen, der i de seneste par uger har været præget af alvorlige problemer med tastselv-løsningen på grund af en applikationsfejl og problemer med login-softwaren.
Samtidig blev Folketingets Finansudvalg i onsdags præsenteret for en ekstraregning på 91 millioner kroner til modernisering af Skats it-systemer.
Svært at komme kø til livs
Det nye e-Export-system er en del af moderniseringen og forenklingen af eksportprocedurerne for danske virksomheder.
Virksomhederne bruger systemet til at angive, hvilke varer der eksporteres, men siden Skat skiftede til e-Export den 1. marts, har systemet altså været belastet af lange ventetider.
Eksportørerne mærker problemet, når de sender deres eksport-oplysninger elektronisk til Skat. Kvitteringen modtages først med forsinkelse, og det betyder, at angivelsen måske ikke er færdigbehandlet hos Skat, inden det forventede eksporttidspunkt.
- Når der opstår kø i de mest belastede perioder, har vi svært ved at komme puklen til livs, så køafviklingen skal optimeres, forklarer Claus Bruun Johannesen fra Skat.
Torsdag eftermiddag var der ventetider på op til to timer på e-Export, mens systemet i mindre belastede perioder har fungeret efter hensigten.
Skats it-leverandør, Steria, er i gang med at finde en løsning på problemet, men det vides endnu ikke, hvornår e-Export fungerer optimalt.