Fejlfyldte fladskærme presser dansk distributør

Den danske it-distributør Frontier Scandinavia har 2,3 millioner kroner ude at svømme, fordi mere end 100 fladskærme fra koreanske Hyundai var fyldt med fejl. Nu går Frontier rettens vej.

Et succesfuldt salg af tv-fladskærme fra koreanske Hyundai til Norge er endt som en hård økonomisk belastning for den danske hardwaredistributør Frontier Scandinavia.

En stor del af skærmene var fulde af fejl, og den danske distributør tog dem retur efter aftale med Hyundai.

Nu nægter Hyundai at kompensere den danske distributør, selv om de fejlramte skærme er sendt videre til Hyundais europæiske salgskontor i Tyskland.

Millionkrav

Sagen er derfor endt i et sagsanlæg og millionkrav mod producenten, der ikke vil betale den lille danske hardware­distributør.

– Jeg har nu forsøgt med forhandlinger og drøftelser senest på CeBIT, og vores kontakt i Korea har haft de første 15 møder med Hyundai, siger Jørgen Abildgaard, der er administrerende direktør for Frontier Scandinavia.

- Hyundai mener, at vi bærer en del af skylden for, at selskabets produkter har været utrolig fejlbehæftede, og at vi skal tage en stor del af tabet. Det er ikke sund fornuft, siger Jørgen Abildgaard.

Ingen returpenge

På et møde i Korea sidste år nåede han selv til enighed med en af Hyundais topchefer om, at Frontier Scandinavia ville tage de cirka 100 fejlbehæftede skærme tilbage fra Elkjøp og herefter få pengene fra Hyundai.

Frontier fulgte op på aftalen ved at sende skærmene til Tyskland.

– Men så stoppede festen, og der kom ikke rigtig nogle penge tilbage. Da vi rykkede Hyundai, kom der alle mulige undskyldninger, fortæller Jørgen Abildgaard.

Ifølge ham er der lignende sager mod Hyundai i fire andre europæiske lande.

Frontier Scandinavia mangler ikke bare penge for de fejlramte skærme, men også en del af den oprindelige kommission for eksempelvis at oversætte manualer.

Problemer med reservedele

En del af de fladskærms-tv, der blev sendt til Norge, virkede slet ikke, da de blev pakket ud.

De fleste fejl opstod dog undervejs, og det var et problem, at Hyundai ikke havde sendt nok reservedele til servicefirmaet, så de skærme endte også med at ryge retur.

Sagen har været dyr for den danske distributør, der får hjælp af en advokat fra erhvervsorganisationen HTSi.

Antallet af ansatte er halveret fra fire til to, efter Jørgen Abildgaard i samarbejde med en ekstern investor i sidste måned overtog virksomheden fra den tidligere ejer.

Han mener dog, at fremtiden ser lys ud med den nye konstruktion, hvor der satses på outsourcing af bogholderi samt lagerhotel og servicepartnere.

Ikke længere distributør

Frontier Scandinavia er ikke længere distributør for Hyundai, men koncentrerer sig i dag om distribution af fladskærme fra Neovo og printere fra Olivetti.

Jørgen Abildgaard understreger, at sagen drejer sig om Hyundai, mest kendt for sine biler, og ikke skærmproducenten Hyundai Imagequest, der blot har licens til at benytte det kendte koreanske varemærke.

Hyundais europæiske salgskontor i Tyskland har ikke svaret på Computerworlds henvendelser.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S