S: Microsofts knaldtilbud en skadelig fidus

Microsofts software-slagtilbud til folkeskolerne vækker bekymring hos Socialdemokraterne. De frygter, at softwaregiganten vil kunne kapre eleverne som kunder via den massive tilstedeværelse i folkeskolerne.

En skadelig fidus til at komme ind på markedet.

Sådan betegner Socialdemokraterne Microsofts knaldtilbud til danske skoler, der kan købe Microsoft Office-kontorpakken til helt ned til 20 kroner om året per computer.

- Microsoft gør ikke det her, fordi de danske skolebørn skal have det bedst mulige produkt billigst muligt. Microsoft gør det, fordi selskabet kan se en fidus i at komme ind på markedet, siger Magnus Heunicke, it-ordfører for Socialdemokraterne.

Softwaregigantens Office-pakke findes på langt størsteparten af de 1.700 danske folkeskoler.

Det skyldes ikke mindst, at Microsoft tilbyder alle uddannelsesinstitutioner kontorpakken til en tredjedel af den almindelige markedspris.

De 15 procent af skolerne, hvor der har flest elever per computer, kan endda erhverve sig kontorpakken for blot 20 kroner om året per computer.

Påvirker børnene

Selv om skolerne dermed sparer penge, når de investerer i Microsofts produkter, finder Socialdemokraterne tilbuddene yderst problematiske.

Magnus Heunicke sammenligner knaldtilbuddene med tidligere eksempler på sponsorer, der har forsøgt at give gratis cola eller sælge produkter med store rabatter til folkeskolerne.

- Nu er Microsofts produkter jo ikke skadelige for børnene på nogen måde, men for samfundet er det en skadelig tendens, at vi lader nogen komme ind og skabe en så stor påvirkning, uden at vi har nogen som helst debat om det, siger han.

Microsoft: Socialt ansvar
Onsdag sagde Dan Bælum, direktør i Microsofts sektor for offentlige kunder, til Computerworld, at Microsoft blandt andet giver folkeskolerne de specielle tilbud, fordi virksomheden har et socialt ansvar for at være med i uddannelsesverdenen.

Den begrundelse køber Magnus Heunicke fra Socialdemokraterne ikke.

- Det er da logisk, at man køber det samme produkt, hvis man som familie skal købe et produkt, og barnet så siger, ”jeg kender det her, det arbejder vi med i skolen." Det er jo en fed fidus fra Microsofts side, siger Magnus Heunicke.

Et samfundsmæssigt problem

Det er op til den enkelte folkeskole at bestemme, hvilke it-løsninger man skal have på skolen.

Alligevel mener Magnus Heunicke ikke, at det er lærerne og skolelederne, der bærer ansvaret for, at Microsoft fylder så meget på skole-pc’erne.

- For den enkelte skole kan det være fint nok at bruge Microsofts produkter, men det er problematisk, at de fylder så meget, når man ser det fra et samfundsmæssigt synspunkt, siger han.

Han kan imidlertid godt forstå, at lærerne tager det, som ligger først på hylden, og som de skal bruge mindst energi på at sætte sig ind i.

- For vi er desværre langt nede med efteruddannelse i øjeblikket, forklarer Magnus Heunicke.

Han håber, at der på sigt vil komme mere fokus på de alternative produkter.

For eksempel findes der den gratis kontorpakke OpenOffice, som mange mener er et godt alternativ til Microsofts Office-pakke.

Annonceindlæg fra 7N A/S

7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S