Internetfirmaet Google, der i høj grad er afhængig af indtægterne fra klik på annoncer, påpeger i en ny rapport, at flere af de firmaer, der analyserer webtrafik for at finde fup med klik på reklamer, bruger fejlbehæftede metoder.
Google er sammen med flere af selskabets konkurrenter kommet i modvind fra annoncører, der mener at være blevet snydt på grund af falske klik.
Googles annoncemodel bygger på betaling pr. klik.
To former for svindel
Det kan føre til to former for svindel.
Enten kan annoncørens konkurrenter sørge for, at der bliver klikket mange gange på annoncørens annoncer for at presse reklameudgifterne op, uden annoncøren får noget ud af det.
Eller også kan den ansvarlige for det websted, hvor reklamerne vises, selv klikke på annoncerne for at give sig selv en større indtægt.
Flere af de firmaer, der hjælper annoncører med at måle, hvor stor en andel der er falske klik, anslår, at op mod 30 procent af klikkene er fup.
Uenige om målinger
Striden mellem Google og annoncørerne går netop på målingen af de falske klik. Google overvåger selv annoncerne og fratrækker de klik, Google vurderer er falske.
Den andel er imidlertid mindre, end de tal annoncørernes analysefirmaer er nået frem til.
I den nye rapport fremhæver Google en række metodefejl hos analysefirmaernes målinger.
Blandt andet tæller flere af dem et falsk klik flere gange, når en bruger af den ene eller anden grund genindlæser en side.
Selv om Google for nylig indgik et forlig med en række af de annoncører, der havde sagsøgt firmaet, så er der stadig flere hundrede firmaer, der har sagt nej tak til forliget og forbeholder sig retten til at fortsætte med at sagsøge Google.
Google fremhæver tre firmaer, som ifølge selskabet har pustet tallene kunstigt op på grund af fejlagtige metoder: ClickFacts, Click Forensics og MordComms AdWatcher.
Google vil nu samarbejde tættere med de tre firmaer for at nå frem til mere præcise opmålinger.
- Det er vi meget spændte på. Det er et skridt i den rigtige retning, siger strategichef Mikhail Ledvich fra ClickFacts.
Relevant link