TDC’s sms-central ramt af nyt nedbrud

Et følgenedbrud har fået TDC's sms-servere i Albertslund til at gå i sort igen efter det store nedbrud natten til tirsdag. "Fantastisk uheldigt", lyder det fra TDC, der netop er ved at stable et nyt sikkerhedsystem på benene.

Endnu en fejl på telegiganten TDC’s hårdtprøvede sms-central i Albertslund har givet titusinder af mobilkunder problemer med sms- kommunikationen.

Årsagen til nedbruddet tirsdag eftermiddag var en følgefejl efter det store nedbrud natten til tirsdag, som gjorde, at alle telekunder, som benytter TDC's mobilnet, trykkede forgæves på send-knappen og havde tomme sms-indbakker.

- Der sker ofte følgefejl, når komplekse systemer ryger rigtigt i dørken. Og i aftes oplevede vi sådan en følgefejl på vores sms-central, siger John Svensson, teknisk direktør i TDC Mobil.

Nede i en time

Fejlen bevirkede, at mobilkunderne hverken kunne sende eller modtage sms’er i en times tid, fortæller John Svensson.

Først omkring klokken 22 var systemet fuldt funktionsdygtigt igen, så de mange sms’er der var havnet i kø, kunne leveres til modtagerne.

Selv om fejlen påvirkede tusinder af kunder, har selskabet ikke modtaget voldsomt mange henvendelser fra vrede kunder.

Det skyldes primært, at kunderne en stor del af tiden har kunnet modtage beskeder fra kunder hos andre teleselskaber, vurderer John Svensson.

- Det er ikke sådan, at vores kundeservice er blevet lagt ned, siger John Svensson.

Sort uheld

Fejlen er rigtig uheldig, fordi TDC netop nu er ved at være klar med et nyt anlæg, som netop skal forhindre store nedbrud i sms-trafikken, fortæller John Svensson.

Det nye anlæg er placeret både i Virum og Albertslund.

Ved hjælp af en slags spejling kan det ene system tage over for det andet, hvis der eksempelvis opstår brand eller strømafbrydelser, fortæller direktøren.

- Vi blev ramt af det sorteste uheld man kan forestille sig. Sms er en fantastisk vigtig service, og derfor skal anlægget spejle funktionerne i Albertslund, sådan at netop sms-nedbrud kan undgås, siger John Svensson.

Dobbeltfejl

Det første nedbrud natten til tirsdag skyldes en dobbeltfejl.

I første omgang tog batterierne over som de skulle, da strømnedbruddet indtraf. Men af endnu ukendte årsager svigtede dieselgeneratorerne.

TDC er nu ved at foretage en såkaldt havariundersøgelse, som skal afdække årsagen til det massive sms-nedbrud som påvirkede hundredtusindvis af kunder, både hos TDC og andre selskaber.

Ud over Telmore benytter blandt andet Debitel, DLG Tele, M1, Unotelog og L'easy allesammen TDC's mobilnet.

TDC vurderer, at der går mellem otte og ni millioner sms'er igennem sms-centralen i løbet af et døgn.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere