Endnu en fejl på telegiganten TDC’s hårdtprøvede sms-central i Albertslund har givet titusinder af mobilkunder problemer med sms- kommunikationen.
Årsagen til nedbruddet tirsdag eftermiddag var en følgefejl efter det store nedbrud natten til tirsdag, som gjorde, at alle telekunder, som benytter TDC's mobilnet, trykkede forgæves på send-knappen og havde tomme sms-indbakker.
- Der sker ofte følgefejl, når komplekse systemer ryger rigtigt i dørken. Og i aftes oplevede vi sådan en følgefejl på vores sms-central, siger John Svensson, teknisk direktør i TDC Mobil.
Nede i en time
Fejlen bevirkede, at mobilkunderne hverken kunne sende eller modtage sms’er i en times tid, fortæller John Svensson.
Først omkring klokken 22 var systemet fuldt funktionsdygtigt igen, så de mange sms’er der var havnet i kø, kunne leveres til modtagerne.
Selv om fejlen påvirkede tusinder af kunder, har selskabet ikke modtaget voldsomt mange henvendelser fra vrede kunder.
Det skyldes primært, at kunderne en stor del af tiden har kunnet modtage beskeder fra kunder hos andre teleselskaber, vurderer John Svensson.
- Det er ikke sådan, at vores kundeservice er blevet lagt ned, siger John Svensson.
Sort uheld
Fejlen er rigtig uheldig, fordi TDC netop nu er ved at være klar med et nyt anlæg, som netop skal forhindre store nedbrud i sms-trafikken, fortæller John Svensson.
Det nye anlæg er placeret både i Virum og Albertslund.
Ved hjælp af en slags spejling kan det ene system tage over for det andet, hvis der eksempelvis opstår brand eller strømafbrydelser, fortæller direktøren.
- Vi blev ramt af det sorteste uheld man kan forestille sig. Sms er en fantastisk vigtig service, og derfor skal anlægget spejle funktionerne i Albertslund, sådan at netop sms-nedbrud kan undgås, siger John Svensson.
Dobbeltfejl
Det første nedbrud natten til tirsdag skyldes en dobbeltfejl.
I første omgang tog batterierne over som de skulle, da strømnedbruddet indtraf. Men af endnu ukendte årsager svigtede dieselgeneratorerne.
TDC er nu ved at foretage en såkaldt havariundersøgelse, som skal afdække årsagen til det massive sms-nedbrud som påvirkede hundredtusindvis af kunder, både hos TDC og andre selskaber.
Ud over Telmore benytter blandt andet Debitel, DLG Tele, M1, Unotelog og L'easy allesammen TDC's mobilnet.
TDC vurderer, at der går mellem otte og ni millioner sms'er igennem sms-centralen i løbet af et døgn.