Cybercity binder abonnenter i strid med reglerne

Cybercity har hidtil bundet kunderne til deres abonnementer i strid med loven ved at kræve længere opsigelsesperioder end 30 dage. Det er sket ved kun at tillade opsigelser til regningsperioders udløb. Samtidig har selskabet nægtet at tilbagebetale forudbetalt abonnement. Efter at Computerworld er gået ind i sagen, lover Cybercity at ændre vilkårene.

Teleloven siger, at telekunder altid kan opsige deres abonnement med 30 dages varsel, når bindingsperioden på seks måneder er udløbet. Uanset hvilken dato i måneden man opsiger sit abonnement.

Det vil sige, at man ikke behøver at vente på, at det for eksempel bliver den første i måneden og heller ikke, at en eventuel regningsperiode udløber.

Derfor kan teleselskaberne ikke kræve, at opsigelsen for eksempel skal ske med et varsel på 30 dage til udløb af en regningsperiode.

Cybercity stiller urimelige krav

Alligevel er der nogle tele- og internetselskaber, der stiller krav om bestemte varsler - i strid med teleloven. Et af dem er Danmarks næststørste ADSL-udbyder, Cybercity, der har over 120.000 ADSL-kunder.

Her kræver man i betingelserne for både telefoni og for bredbåndsinternet, at kunderne opsiger deres abonnement netop med 30 dages varsel til en regningsperiodes udløb.

Men det må man altså ikke.

- Generelt siger reglerne, at efter udløb af bindingsperioden på seks måneder skal man til enhver tid kunne opsige sit abonnement med en måneds varsel. Det vil sige, at opsiger man for eksempel sit abonnement den 3. august, skal man være helt frigjort af abonnementet den 3. september, slår fuldmægtig i IT- og Telestyrelsen Hans Bøgesvang Riis fast.

Cybercity holder på pengene

Men det er ikke det eneste sted, hvor Cybercity har vilkår i strid med reglerne.

Cybercity skriver nemlig også i sine abonnementsbetingelser, at selskabet ikke vil refundere forudbetalt abonnementsafgift, når man opsiger sit abonnement.

Men det krav kan selskabet heller ikke stille.

- Man skal have eventuel forudbetalt abonnementsbetaling igen, når man opsiger sit abonnement efter bindingsperiodens udløb. Det vil sige, hvis man for eksempel den 1. august har forudbetalt for tre måneder, og derefter opsiger sit abonnement den 17. august med virkning fra den 17. september, skal man have pengene igen for den del af perioden, der ligger efter 17. september, siger Hans Bøgesvang Riis, fuldmægtig i IT- og Telestyrelsen.

Der gives altså ikke noget sted i lovgivningen teleselskaberne ret til at kræve abonnementsbetaling ud over de 30 dage fra opsigelsesdagen, hverken direkte eller indirekte.

Har man betalt abonnement for mere end de 30 dage frem, skal tele- eller internetselskabet refundere betalingen forholdsmæssigt.

Lover bod og bedring

Hos Cybercity er man efter Computerworlds henvendelse om sagen gået i gang med at ændre vilkårene og lave om i it-systemet, så kunderne ikke længere oplever bindingsperioder i strid med reglerne, og at Cybercity holder på forudbetalt abonnement.

- Det er selvfølgelig ikke i orden, at vores vilkår er i strid med reglerne. Jeg har sat en rettelse af vores vilkår i gang, så vilkårene senest på søndag den første oktober vil overholde reglerne, siger Henrik Skov, der er markedsdirektør i Cybercity.

Region Midtjylland

Frontend-udvikler med iværksættermindset

Midtjylland

Banedanmark

Systemudvikler (backend)

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Network Engineer

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil