Context is king

Klumme: Der var engang, hvor kampråbet i mediebranchen var "content is king". I dag er logikken ved at skifte. Fremover kan råbet blive "context is king".

Det er vigtigt at skabe den rette sammenhæng, som brugen af medier kan udspille sig i.

Der var engang, at kampråbet i mediebranchen var “content is king”.

Da nettets mangfoldighed af nye kanaler og tjenester for alvor myldrede frem, var det fornuftige budskab, at forbrugerne til syvende og sidst var interesserede i spændende og relevante informationer.

Derfor gjaldt det om at sikre sig produktionsselskaber, filmbiblioteker, rettigheder og portaler med nøje udvalgt indhold, hvis man ville trives i medieindustrien.

Logikken skifter

Men logikken skifter.

Hvis vi spoler frem til i dag og kigger fremefter, så burde sloganet udskiftes.

Nu er det context, der er king.

Bevares, størstedelen af markedet og forbruget ligger stadig i den velkendte broadcast-model, men væksten og den virkelige udvikling foregår et helt andet sted.

De traditionelle “Big Media” får i stigende grad konkurrence fra chatrooms, blogs, wikis, multiplayer universer og gallerier som YouTube eller Flickr.

Fælles for de nye typer medier er, at de ikke består af informationer, der er færdigproduceret af professionelle og udsendt til et massivt forbrugende publikum.

Brugerne står selv for det

Næh, størstedelen af indholdet er produceret af brugerne selv – og det er netop dét, der gør det så interessant for så mange.

Nøgleordet for at forstå de nye medier er “deltagelse”.

Redskaberne til selv at producere og udgive informationer er blevet demokratiseret.

Enhver med en pc og en netforbindelse kan reelt distribuere sine informationer globalt.

Hvis det, man har at sige, fanger andres interesse, kan man opnå millioner af tilskuere i løbet af særdeles kort tid.

Det mest interessante er imidlertid ikke, at der er blevet åbnet for langt flere stjerneskud på mediehimlen.

Det, der virkelig rykker, er de mange millioner, der bare deltager en smule: Dem der har en blog og skriver lidt ind imellem; dem der har en profil på Arto eller MySpace og bruger det til at chatte og udveksle links, musik og sjove små film; dem der uploader en film eller nogle pletskud fra digitalkameraet til YouTube eller Flickr – eller dem der bygger rustninger, swimmingpools eller robotter, som fylder op i de enorme online-spiluniverser.

Altså; masser af ganske almindelige amatører, som med stor entusiasme begynder at blande sig med traditionelle mediegiganter i kampen om folks opmærksomhed.

Selv om det er “amatør-indhold”, er der ofte tale om reelle massemedier og tjenester, der potentielt kan være big business.

Gigantiske tal

Der er syv millioner spillere tilknyttet online-universet Everquest, og flere asiatiske online-universer er endda større.

På videoclip-sitet YouTube uploader brugerne over 65.000 nye clips dagligt – og der downloades over 100 millioner clips dagligt.

Det danske børne- og ungdoms-chatsite Arto praler med en halv million aktive profiler, og Arto har for nylig rundet den første milliard skrevne beskeder.

Artos amerikanske pendant, Myspace, har 80 millioner profiler, og at de mange deltagere også kan omsættes i penge, vidner Rupert Murdochs opkøb af Myspace for 580 millioner dollars – over tre milliarder kroner – om.

Og skulle nogen stadig være i tvivl, så viser Googles køb af YouTube formedelst circa 10 milliarder kroner, at fokus i medieindustrien er skiftet.

Det samme i andre brancher

Medier for deltagere er radikalt forskellige fra broadcast-medier.

Det er et skift som i øvrigt går igen i mange andre brancher: I stedet for at lave færdige produkter, som kan modtages af passive forbrugere, handler det nu om designe værktøjer, der gør det nemt for forbrugerne at deltage i selv at skabe produkter.

Kunsten er at sænke tærsklen og gøre det snublende let og tillokkende at bidrage med stort og småt.

Den, der driver mediet, skal nærmest fungere som vært ved en fest: Man skal indbyde de rette gæster, der skal være sjove aktiviteter, konkurrencer, fuld gang i møderne og snakken, og plads til at man kan udfolde sig.

Kort sagt, det er sammenhængen – the context – der er afgørende.

Peter Hesseldahl arbejder med formidling af videnskab og fremtidsforskning for Danfoss Universe.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Digital transformation | København

Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

It-løsninger | Online

Business Central: AI, Power Apps og branchemoduler

Få hands-on viden om, hvordan du kan skalere din virksomhed med AI, Power Apps og branchemoduler i Dynamics 365 Business Central.

It-løsninger | Aarhus C

Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

Få inspiration fra spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 25. august 2025 ansat Frank Bjerrum Pedersen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som IT-konsulent hos Konsulenthuset Bluebyte. Nyt job
Criipto har pr. 1. august 2025 ansat Melinda Czirják, 37 år,  som Governance, Risk and Compliance Officer. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og drive virksomhedens governance-struktur for informationssikkerhed og compliance. Hun kommer fra en stilling som Security Governance Lead hos SimCorp A/S. Hun er uddannet International Economy and Business (MSc) og International Studies (BA). Hun har tidligere beskæftiget sig med cybersikkerhed siden 2013, bl.a. med implementering af ISMS og forretningsresiliens. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Camilla Stausholm som Teamleder ServiceDesk Midt med kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som Knowledge Manager - IT konsulent hos Holstebro Kommune. Nyt job

Camilla Stausholm

Netip A/S