Global musikindtjening dalende

Faldet i musikindustriens indtjening voksede i første halvdel af 2006. Dermed er pladechefernes håb om de gode gamle dages genkomst i år tabt på gulvet.

Indtjeningen på det globale musiksalg faldt fire procent i første halvdel af 2006, oplyser pladebranchens internationale handelsorganisation Ifpi. Sidste år faldt indtjeningen på musik med tre procent, skriver Financial Times.

Indtjeningen fra fysiske formater som cd’er og musikvideoer faldt med 10 procent på verdensplan i første halvår af 2006. Det skal ses i forhold til et fald på 6,7 procent i hele 2005.

Salgetet af og prisen på cd’erne er blevet hårdt ramt af tilgængeligheden af piratkopier, ulovlig fildeling. Men det voksende download marked har også indflydelse på cd-salget, fordi kunderne foretrækker at købe en enkelt sang i stedet for et helt album.

Det lovlige digitale musik stiger således fortsat. Indtjeningen er steget med 106 procent, så det nu udgør 11 procent af det totale musikmarked.

Flere pladechefer har tidligere udtrykt håb om at den hurtige vækst på markedet for download og ringetoner ville udligne faldet i indtjeningen på fysiske formater.

Presset på de traditionelle indtjeningsben har tvunget de store pladeselskaber til at finde på nye måder at afsætte deres produkter. Blandt andet har Universal Music introduceret et nyt prissystem, mens mange bands tilbyder ekstra materiale på cd’er og dvd’er for at tilbyde noget ekstra i forhold til digitale downloads eksempelvis Itunes.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil