Bliver dansk bredbånd en nordjysk motorvej?

Mens den danske internetmotorvej vokser dag for dag, øges vigtigheden af indholdstjenester, der kan udnytte de høje bredbåndshastigheder. Spørgsmålet er, hvilke tjenester, der kan overbevise den almindelige dansker om bredbåndets potentiale.

ComputerViews: Da 470 personer fra den danske bredbåndsindustri i går mødtes til Bredbåndsdagen 2006, var det med optimisme som det fælles udgangspunkt.

Det danske flag vejrer nemlig stolt i det globale internetsamfund, og de gamle vikinger svinger lystigt økserne i cyberspace.

Med 1,6 millioner bredbåndsforbindelser er Danmark i øjeblikket det land i verden, der har flest forbindelser per indbygger.

Priserne falder

Og mens de traditionelle internetudbydere, elselskaber og andre alternative udbydere kappes om at skabe de hurtigste forbindelser til de laveste priser, kan danske forbrugere med glæde se konsekvensen på den månedlige opgørelse fra PBS.

Den digitale infrastruktur er ved at være på plads, og den politiske vision om ”bredbånd for alle” har nu en vedholdende dansk efterårsvind i ryggen.

Men hvad skal vi egentlig køre med på den digitale motorvej?

Hvad kan bredbåndet bruges til?

Fjernsyn og telefoni er vel for tiden de to mest udbredte bud.

Et andet bud kunne være en markant opgradering af den digitale forvaltning, så borgeren i langt højere grad får mulighed for at klare konktakten med det offentlige via virtuelle møderum i form af eksempelvis videokonferencer.

Det grundlæggende spørgsmål i disse bredbåndstider må vel være: Hvad kan bredbåndet give os, som det gammeldags internet ikke kunne?

Kombinationen af allestedsnærværende hotspots og avancerede, bærbare terminaler er blandt de de områder, der spås en stor fremtid.

Men succesen for både det trådløse og det faste bredbåndsnet afhænger i høj grad af, hvilke indholdstjenester brugerne kan benytte.

Infrastrukturen er ved at være på plads, men selv om vi nu har fået skabt en fantastisk, digital motorvej, er der ingen garanti for, at vi ikke ender med en nordjysk en af slagsen, hvor antallet af biler på vejen er at sammenligne med et bredbånd uden brugbare tjenester.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S