Studerende blogger sig gennem eksamen

Undervisningen streames fra nettet og eksamensproduktet er en blog. Danmarks Pædagogiske Universitet eksperimenterer med de nye medier.

Eksamenskrav: Otte indlæg på din blog.

Sådan lyder det nu, når studerende på Danmarks Pædagogiske Universitets afdeling i Århus skal til eksamen i curriculumteori og institutions-didaktik.

De studerende skal skrive et indlæg efter hver forelæsning og til sidst et oplæg til, hvad de vil snakke om til deres mundtlige eksamen.

– Meningen var at få de studerendes mund på gled, og det er heldigvis også det, der er sket, siger underviseren, Jeppe Bundsgaard.

Streamer undervisningen

Selve undervisningen er også anderledes, da forelæsningerne foregår i København, mens de studerende er spredt over det meste af landet.

De, der ikke er til stede i København, streamer derefter undervisningen fra nettet.

– En studerende har sagt, at hun gerne vil have flere kurser, hvor hun kunne se undervisningen på video og skrive noget til det bagefter, siger Jeppe Bundsgaard.

Bestemmer første indlæg

I lignende forsøg har man brugt debatfora til at få dialogen mellem de studerende i gang.

Problemet med debatfora er imidlertid, at folk nødig vil gentage andres indlæg, og de kan være bange for at udstille deres misforståelser eller hvad de selv opfatter som ringe skriftlige evner.

På en blog bestemmer de studerende derimod selv det første indlæg, og de er ikke så bange for at kaste sig ud i skriveriet.

– Mine studerende kan skrive lige præcis deres oplevelser om forelæsningen, og det er bare godt, hvis andre har skrevet det samme, siger Jeppe Bundsgaard.

Fremmer videndeling

De studerende har besøgt hinandens blogs og kommenteret indlæg. Dermed er der også kommet gang i vidensdelingen.

Jeppe Bundsgaard mener selv, at der er god mening i at udbrede modellen.

Den er især velegnet til kurser med forelæsninger over for større hold. Især fordi man på sådanne kurser normalt kun afleverer et skriftligt materiale til slut.

– Her på DPU og andre steder er det et problem at få presset al den skrivning ind til sidst. Det er en måde at få flyttet noget af belastningen fra slutningen af semestret til hele semestret. Det er absolut noget, jeg vil anbefale.

Bloggene er placeret på et intranet, så det er desværre ikke muligt at linke til dem.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Salesforce

    Sådan høster det offentlige værdi af AI-agenter

    AI-agenter skaber allerede resultater i kommunal sammenhæng, men det kræver klare mål og viden om mulighederne for at få størst gevinst af indsatsen.

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Analytiker til Security Operations Center i Cyberdivisionen

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Ida Møller Pedersen som IT-Supporterelev ved netIP's kontor i Thisted. Hun har tidligere beskæftiget sig med handel, da hun har en handelsuddannelse kombineret med en EUX. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S