E-Boks tvunget i knæ af syg agent

En syg SQL-agent tvang mandag aften og tirsdag morgen e-Boks i knæ. En lille million var uden adgang til vigtige papirer.

Op mod en million kunder var mandag aften og tirsdag morgen ude af stand til at komme i nærheden af de vigtige papirer som de har opbevaret hos firmaet e-boks, der fungerer som en digital bunke rudekuverter for mange danskere.

Fejlen betød, at brugerne af systemet ikke kunne logge på i en lille times tid mandag aften og i et par kortere perioder tirsdag morgen.

Men fejlen udgjorde ikke nogen sikkerhedsrisiko. Alle data og oplysninger var uden for fare, fortæller Henrik Andersen, administrerende direktør hos e-Boks.

En del af Computerworlds læsere har i løbet af det sidste døgn tippet, at e-Boks’ problemer var relateret til gårsdagens KMD-fadæse, der sendte storkunden SKAT i sort på præmieredagen for danskernes forskudsopgørelse.

Men Henrik Andersen afviser, at gårdsdagens KMD-kaos var årsag til e-Boks problemer i aftes og i morges.

- Vi er rigeligt i stand til at skabe vores egne problemer, griner Henrik Andersen.

Fejl i SQL-agent

Problemet skyldes nemlig en fejl i en SQL-agent på en maskine der håndterer præsentation og logning af brugernes aktiviteter på e-Boks.

Normalt skal agenten slette sig selv efter 20 minutter, men det skete ikke, og så løber det såkaldte cluster fuldt, fortæller Henrik Andersen.

Fejlen er nu fundet, men er stadig ikke rettet.

I øjeblikket løser e-Boks problemet ved at en database-ekspert manuelt udfører det sletnings-arbejde, som den defekte agent normalt varetager.

- Det er en temmelig banal og simpel fejl. Men en syg maskine kan man ikke gøre ret meget ved, men vi tager den ud i nat, mens der er færrest brugere, siger Henrik Andersen.

I øjeblikket ser det ud til at e-Boks slipper for at lave et såkaldt servicevindue, som betyder, at hele systemet bliver gjort utilgængeligt i eksempelvis et par timer, mens maskiner eller software skiftes ud, opdateres eller genstartes.

Fejlretning i nat

Alligevel foregår fejlretningen af maskinen i nat.

Det sker ifølge direktøren for at undgå at bryde ind i dagsproduktionen.

- Vi kan jo ikke bare tænde og slukke som det passer os. Der er jo ingen grund til at eksperimentere, mens vi har 3.000 mennesker på i timen, siger Henrik Andersen.

Ifølge direktøren arbejder alle mand på at fejlsøge og klargøre problemløsningen på systemet, som forventes at fungere normalt efter fejlretningen natten til onsdag.

- Vi tager maskinen ud, resetter det hele, geninstallerer den og kører den op i fart igen inde i clusteret. Og så kommer den ind og får sin rolle igen, når vi har set, at det virker, siger Henrik Andersen.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S