Politikere: Kartel-lovgivning nødvendig nu

A.P Møller - Mærsks kartelaftale med IBM understreger, at der er brug for at lovgive på området, mener en stribe politiske partier. Virksomhederne kan tilsyneladende ikke selv finde ud af regulere, lyder det.

Det vækker harme fra politisk side, at A.P. Møller-Mærsk i forbindelse med salget af Mærsk Data til IBM i 2004 indgik en hemmelig aftale, der skulle hindre efterfølgende medarbejderflugt fra Mærsk Data.

- Det er slet ikke i orden med aftaler, som de ansatte ikke har kendskab til, siger Thomas Adelskov, Socialdemokraternes arbejdsmarkeds-ordfører.

Behov for lovgivning

Han finder det "fuldstændigt urimeligt og uacceptabelt", at medarbejdere ikke er bekendte med og ikke har haft mulighed for at forholde sig til hemmelige aftaler, der influerer på deres karriere og fremtidige ansættelsesmuligheder.

- Der er behov for lovgivning, fordi det åbenbart ikke er muligt at få virksomhederne til selv at administrere aftalerne inden for fornuftige rammer, slår han fast.

Samme holdning har Jørgen Arbo-Bæhr, arbejdsmarkedsordfører for Enhedslisten.

- Det aktualiserer, at vi skal have et lovindgreb, så man sikrer, at ansatte får bedre muligheder for frit at vælge deres arbejdsplads, siger han.

Frivillighed virker ikke

Også Elisabeth Geday, arbejdsmarkedsordfører for Det Radikale Venstre, fastholder kravet om lovgivning.

- Jeg vil starte med at sige til A.P. Møller og IBM, at de skulle de tage at få afskaffet de hemmelige aftaler så hurtigt som overhovedet muligt, siger Elisabeth Geday.

Hun tror i bund og grund ikke på, at man kan komme de hemmelige aftaler til livs ad frivillighedens vej, som nogen af de andre partier, blandt andet Dansk Folkeparti, har appelleret til.

- Der skal lovgivning til, siger Elisabeth Geday.

Hun mener, at virksomhederne vil fortsætte med aftalenerne, så længe det er gratis at binde medarbejderne.

- Men samlet set er det ren gift for arbejdsmarkedet, fordi folk ikke kan flytte sig derhen, hvor udfordringerne og vilkårene er de bedste, siger hun.

Moralsk forkasteligt

Elisabeth Geday finder det moralsk forkasteligt, at man går ind og binder andre mennesker til en bestemt arbejdsplads, uden overhovedet at fortælle dem om det eller betale kompensation.

- Hvis man ønsker at binde en medarbejder med en klausul af den ene eller anden art, så har man også muligheden for at gøre det i dag, men man skal bare være indstillet på at betale for det, siger hun.

Partier: Fusioner og opkøb ingen undtagelse
It-brancheorganisationerne ITEK og IT Branchen har tidligere meldt ud, at hemmelige aftaler kan være i orden i særlige tilfælde, som for eksempel fusions- og opkøbssituationer.

Det kan hverken Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre eller Enhedslisten dog acceptere.

Ifølge Jørgen Arbo-Bæhr er det fuldstændigt latterligt, fordi der er regler i funktionærloven for præcist hvordan, man kan lave klausuler, hvis man har nogen medarbejdere, som man meget gerne vil have bliver i virksomheden.

- Derfor er der ingen fornuftig grund til denne her hemmelighed. Det er efter min mening bare en omgåelse af loven, siger han.

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil