Trafiklyspædagogik skal booste nethandel

65 procent af danske net-shoppere fortryder handlen, inden de når frem til kassen. De frygter for betalingssikkerheden. Amerikanske Verisign vil øge tilliden i nethandlen med nyt pædagogisk sikkerhedscertifikat.

Simpel trafiklyspædagogik skal synliggøre betalingssikkerheden på internetbutikker og dermed få danskerne til at handle mere over nettet - i hvert fald hvis det står til det amerikanske internetsikkerhedsfirma Verisign.

12. december åbner Verisign – det er verdens største udbyder af sikkerhedscertifikater på nettet – nemlig for, at internet-butikkerne kan købe sig til et nyt og langt mere synligt sikkerhedscertifikat, der skal slå det fast med syvtommersøm, at man her handler trygt og sikkert som net-shopper.

Trafiklys og pædagogik

Det nye såkaldte Extended Validation (EV) SSL Certificate bygger på trafiklyspædagogikken.

Lyser adresselinjen i din browser således op med baggrundsfarven grøn, er alt i skønneste orden på den pågældende netbutik og man kan roligt taste kontonummeret på kreditkortet ind.

Er baggrundsfarven derimod rød, skal man hurtigst muligt pakke kreditkortet væk og lukke siden ned.

Toner den gule farve frem, skal internetbutikken underkastes et ekstra check.

Den nye standard er afstemt sammen med andre udstedere af sikkerhedscertifikater og understøttet af de største browsere, ikke mindst Microsofts nye IE7 og Firefox.

- Vi kan konstatere, at flere og flere forbrugere er skræmte over at handle på nettet. Det skyldes efter vores vurdering de mange sager om svindel og phishing (falske websider, at lokker kontooplysninger ud af folk, red.) på nettet. Vi har ønsket at synliggøre betalingssikkerheden på nettet endnu mere, siger salgs-direktør Harry Fuchs fra Verisign.

65 procent opgiver

At nethandlen forbindes med usikkerhed understreges af en ny undersøgelse foretaget af TNS/Gallup.

Den viser, at hele 65 procent af danske online-shoppere har opgivet at gennemføre en handel på nettet, fordi de oplevede en mangel af sikkerhed og tillid til at det gik rigtigt for sig.

58 procent mener det er vigtigt, at der er en eller anden form for mærkning eller blåstempling af internetbutikkerne.

Undersøgelsen kommer paradoksalt nok på et tidspunkt, hvor alle rapporter melder om rekord omsætning i nethandlen.

For eksempel vurderede foreningen af danske internethandlende (FDIH) forleden, at detailomsætningen på nettet stiger med 30-40 procent i år.

De forudsigelser kender man også hos Verisign.

- Vores påstand er, at vækstraterne på nethandlen ville være endnu større med en mere synlig sikkerhedscertificering, siger Harry Fuchs.

- Problemet er, at netbutikkerne ikke ved, hvad de går glip af. Det er ikke som cykelhandleren rundt om hjørnet, der selv kan se, hvor mange der går ud af butikken uden at købe noget. Det kan man vide i en netbutik, siger han.

FDIH overrasket

Advokat og internetekspert Martin von Haller Grønbæk, der er medlem af FDIHs bestyrelse, er overrasket over Verisigns undersøgelse.

Han oplever ikke, at folk i større omfang er bange for betalingssikkerheden på nettet.

Men det nye certifikat hilser han velkommen.

- Jeg synes, at det er en fremragende ide at synliggøre sikkerheden med et nyt pædagogisk certifikat. Vel at mærke, hvis mærket ikke er knyttet til en bestemt udsteder af certifikater og kun kan bruges sammen med en bestemt browser. Det skal være et åbent for alle, siger han.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse