Er du parat til crowdsourcing?

Klumme: En ny bølge har ramt forretningsprocesserne. Det hedder crowdsourcing, og det handler om at lade masserne hjælpe. Fon har gjort det, Eli Lilly har gjort det. Det virker.

Artikel top billede

Hvad har den amerikanske rumfartsorganisation NASA, Second Life, Boeing, medicinalgiganten Eli Lilly, Skype, Fon, Wikipedia – og en hær af nye iværksættervirksomheder til fælles?

De har alle taget et nyt ledelsesparadigme til sig, som bliver den næste store bølge: Crowdsourcing.

Et paradigme, som allerede er i gang med at revolutionere en lang række forretningsprocesser som for eksempel innovation, rekruttering, produktion, salg, kommunikation, service med mere.

Betydelige forandringer

Er det virkelig en revolution?

Ja, for det, som kendetegner en revolution, er, at den forårsager betydelige forandringer på relativ kort tid.

Den berører mange mennesker.

Den ændrer på magtstrukturer.

Den får kulturel og social betydning og som regel også økonomisk betydning.

Og netop derfor er det helt åbenlyst at crowdsourcing er en revolution.

Tag for eksempel Wikipedia, som på få år blev verdens største og førende encyklopædi ved helt at lade hvem som helst få lov til at skrive og redigere artikler omhandlende alt fra atomfysik til skovsnegle.

Tæsk af Fon

TDC var indtil 2007 en af Danmarks største udbydere af trådløse WiFi-netværk.

Men på 14 dage blev selskabets posi­tion slået tilbage til stenalderen, fordi det spanske WiFi-firma Fon valgte crowdsourcing som strategi.

Fon sendte en vognfuld WiFi-hardware til landet og overlod installa­tionen af tusindvis af adgangspunkter til brugerne.

Selskabet lod oven i købet brugerne bestemme forretningsmodellen.

Tilbage i 2001 indså en visionær topledelse i medicinalvirksomheden Eli Lilly, at virksomheden var nødt til at få mere fart på sin innovationsproces.

Virksomheden erkendte, at “vi bliver alligevel aldrig i stand til at hyre alle verdens klogeste hoveder”.

Trække virtuelt på kompetencer

Derfor etablerede Eli Lilly et selskab, der virtuelt skulle trække på kompetencer spredt for alle vinde over hele verden – med fokus på at løse biologiske og kemiske udfordringer.

Projektet har været en fænomenal succes.

Og siden 2001 har titusindvis af forskere, amatører, iværksættere og studerende fra hele kloden hjulpet Eli Lilly med innovation.

Tænk lige over det et øjeblik.

Der findes nok ikke en eneste virksomhedsleder, der ikke mener, at innovation er en af virksomhedens mest kritiske processer.

Og hvis man kan crowdsource noget så forretningskritisk som en innovationsproces, så kan man vel også crowdsource alle andre tænkelige forretningsprocesser såsom for eksempel produktion, service, rekruttering, salg, markedsføring.

Noget er ved at ske

Der er noget under opsejling.

Crowdsourcing som fænomen har eksisteret siden 1991, hvor finnen Linus Torvalds lagde kildekoden til Linux på nettet og bad interesserede programmører verden over om at deltage i udviklingen.

Men efter to skribenter i Wired Magazine navngav begrebet har det bidt sig fast.

I år 2005 var der 0 hits på Google – ved januar 2007 var der over 1,8 millioner. I går var der 2,6 mil­lioner.

Jesper Bove-Nielsen er konsulent, foredragsholder og iværksætter.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job