Dansk virksomhed svømmer i snylte-domæner

En dansk virksomhed har købt mere end 2.000 danske domæner, der alle sender de besøgende videre til samme hjemmeside. De opkøbte domæner tæller datingg.dk, mikrosoft.dk og googles.dk.

Er det i orden at opnå trafik på ens hjemmeside ved at registrere domæner, som ligger så tæt op ad kendte domæner, at folk ved stavefejl og slåfejl sendes videre til den pågældende side?

Det er i hvert fald, hvad virksomheden Online Traffic Media gør.

Virksomheden har registreret mere end 2.000 danske hjemmeside-adresser, der alle sender de besøgende videre til siden lotsmorefree.com

Ligner kendte adresser

Det specielle ved registreringerne er, at en del af adresserne stort set er identiske med kendte hjemmeside-adresser.

Virksomheden har blandt andet registreret i-tunes.dk, datingg.dk, mikrosoft.dk, googles.dk, mastercart.dk, ekstrabladdet.dk, berlinske.dk og gyldendahl.dk.

"Vi har udviklet et program, der automatisk køber domæner op, når de bliver frigivet. Det vil sige, at vi automatisk køber et domæne op, hvis der er trafik på det, og det er indekseret på Google. Det sker helt automatisk, så jeg aner ikke, hvilke domæner, vi har," forklarer Jimmi Meilstrup, der er den ene af ejerne i Online Traffic Media.

Ikke første gang

Så sent som i sidste uge kunne Computerworld.dk fortælle, at en østriger ved navn Werner Noisternigg har købt 100 .dk-domæner, der har pudsige navnesammenfald med eksisterende danske hjemmesider, for eksempel Jobindix.dk. Noedea.dk. Googl.dk.

Og nu viser det sig altså, at Online Traffic Media benytter sig af samme fremgangsmåde, for på DK Hostmaster kan man se, at virksomheden indtil videre har registreret 2.152 domæner, hvoraf en del af dem altså er direkte omskrivninger af kendte brands, så kun et enkelt bogstav adskiller de to adresser.

"Dette er endnu et eksempel på, at kendte domænenavne bliver udnyttet af andre virksomheder til egen vinding. Problemet har eksisteret længe, men det er svært for den enkelte virksomhed at opdage, om nogen snylter på ens domæne," siger Mathias Peter Hollensen, it-sikkerhedskonsulent hos Devoteam Consulting.

Problemet med snylte-domænerne er både, at de kan gå ud over de virksomheder, der står bag de oprindelige brands, men også, at de kan anvendes som for eksempel phishingsider.

Umiddelbart er der dog ikke noget, der tyder på, at det sidste er tilfældet med Online Traffic Media.

"Det her er dårlig forretningsmoral, og så er der jo reelt en krænkelse af eksisterende varemærker," siger Mathias Peter Hollensen.

Ejer: Vi vil ikke krænke
Hos Online Traffic Media forklarer Jimmi Meilstrup, at virksomhedens automatiske opkøbsprogram gør det svært at følge med i, hvilke domæner, der bliver registreret.

Idéen med at opkøbe de mange domæner er at skabe trafik til lotsmorefree.com, men hvis nogen føler sig krænkede ved købet af bestemte domæner, vil Online Media Traffic lytte til dem, lyder det fra Jimmi Meilstrup.

"Vi vil ikke krænke andres rettigheder på nogen måde. For eksempel ringede Odense Boldklub, fordi vi havde det domæne – og det overgav vi så til klubben med det samme."

"Vil det sige, at virksomhederne selv skal gøre jer opmærksom på, at de ikke bryder sig om jeres brug af domænet?"

"Hvis vi krænker dem, så overgiver vi selvfølgelig domænet med det samme. Vi er ikke ude på at lave nogen form for krænkende forretning. Det er trafikken, vi er interesseret i."

Jimmi Meilstrup lover, at han nu vil gennemgå listen over virksomhedens domæner for at sikre, at man ikke krænker andre virksomheder.

Kendte navne

Jimmi Meilstrup har tidligere stået bag en række internetbaserede forretninger.

Det drejer sig blandt andet om Webbyen.dk, der i begyndelsen tilbød private danskere deres egen hjemmeside på nettet, og samtidig havde udviklet en hjemmesidedesigner, så det hele kunne gøres simpelt online.

Webbyen.dk blev dog tvunget til at indføre brugerbetalingen efter et skidt regnskabsår med et underskud på 3,3 millioner kroner, der resulterede i en negativ egenkapital på 1,4 millioner kroner.

Virksomheden blev senere solgt for fem millioner kroner.

Bolddk.com

Sidste år gjort Jimmi Meilstrup sig bemærket, da han som direktør i firmaet bag Bold.dk, New Media Sport, flyttede alle aktiviteter over i det engelske selskab Bold.dk Limited, så de besøgende på bold.dk automatisk bliver sendt videre til Bolddk.com.

Dermed undgik virksomhed den danske lovgivning, der forbyder internetsider udbyde spil og reklamere for udenlandske bookmakere.

Den anden ejer af Online Traffic Media, Thomas Paludan, har også optrådt i Computerworld.

Det var sidste år, da Klagenævnet for Domænenavne afgjorde, at han ikke måtte bruge adresserne jaegerkorpset.dk og jægerkorpset.dk.

Besøgende på de to hjemmesider blev automatisk sendt videre til tilbudsguiden.dk, hvilket ikke faldt i god jord hos Jægerkorpset.

Listen med de over 2000 domæner kan ses på dette link. Skriv OTMA1-DK i søgefeltet og marker "registrant."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere