Dansk virksomhed svømmer i snylte-domæner

En dansk virksomhed har købt mere end 2.000 danske domæner, der alle sender de besøgende videre til samme hjemmeside. De opkøbte domæner tæller datingg.dk, mikrosoft.dk og googles.dk.

Er det i orden at opnå trafik på ens hjemmeside ved at registrere domæner, som ligger så tæt op ad kendte domæner, at folk ved stavefejl og slåfejl sendes videre til den pågældende side?

Det er i hvert fald, hvad virksomheden Online Traffic Media gør.

Virksomheden har registreret mere end 2.000 danske hjemmeside-adresser, der alle sender de besøgende videre til siden lotsmorefree.com

Ligner kendte adresser

Det specielle ved registreringerne er, at en del af adresserne stort set er identiske med kendte hjemmeside-adresser.

Virksomheden har blandt andet registreret i-tunes.dk, datingg.dk, mikrosoft.dk, googles.dk, mastercart.dk, ekstrabladdet.dk, berlinske.dk og gyldendahl.dk.

"Vi har udviklet et program, der automatisk køber domæner op, når de bliver frigivet. Det vil sige, at vi automatisk køber et domæne op, hvis der er trafik på det, og det er indekseret på Google. Det sker helt automatisk, så jeg aner ikke, hvilke domæner, vi har," forklarer Jimmi Meilstrup, der er den ene af ejerne i Online Traffic Media.

Ikke første gang

Så sent som i sidste uge kunne Computerworld.dk fortælle, at en østriger ved navn Werner Noisternigg har købt 100 .dk-domæner, der har pudsige navnesammenfald med eksisterende danske hjemmesider, for eksempel Jobindix.dk. Noedea.dk. Googl.dk.

Og nu viser det sig altså, at Online Traffic Media benytter sig af samme fremgangsmåde, for på DK Hostmaster kan man se, at virksomheden indtil videre har registreret 2.152 domæner, hvoraf en del af dem altså er direkte omskrivninger af kendte brands, så kun et enkelt bogstav adskiller de to adresser.

"Dette er endnu et eksempel på, at kendte domænenavne bliver udnyttet af andre virksomheder til egen vinding. Problemet har eksisteret længe, men det er svært for den enkelte virksomhed at opdage, om nogen snylter på ens domæne," siger Mathias Peter Hollensen, it-sikkerhedskonsulent hos Devoteam Consulting.

Problemet med snylte-domænerne er både, at de kan gå ud over de virksomheder, der står bag de oprindelige brands, men også, at de kan anvendes som for eksempel phishingsider.

Umiddelbart er der dog ikke noget, der tyder på, at det sidste er tilfældet med Online Traffic Media.

"Det her er dårlig forretningsmoral, og så er der jo reelt en krænkelse af eksisterende varemærker," siger Mathias Peter Hollensen.

Ejer: Vi vil ikke krænke
Hos Online Traffic Media forklarer Jimmi Meilstrup, at virksomhedens automatiske opkøbsprogram gør det svært at følge med i, hvilke domæner, der bliver registreret.

Idéen med at opkøbe de mange domæner er at skabe trafik til lotsmorefree.com, men hvis nogen føler sig krænkede ved købet af bestemte domæner, vil Online Media Traffic lytte til dem, lyder det fra Jimmi Meilstrup.

"Vi vil ikke krænke andres rettigheder på nogen måde. For eksempel ringede Odense Boldklub, fordi vi havde det domæne – og det overgav vi så til klubben med det samme."

"Vil det sige, at virksomhederne selv skal gøre jer opmærksom på, at de ikke bryder sig om jeres brug af domænet?"

"Hvis vi krænker dem, så overgiver vi selvfølgelig domænet med det samme. Vi er ikke ude på at lave nogen form for krænkende forretning. Det er trafikken, vi er interesseret i."

Jimmi Meilstrup lover, at han nu vil gennemgå listen over virksomhedens domæner for at sikre, at man ikke krænker andre virksomheder.

Kendte navne

Jimmi Meilstrup har tidligere stået bag en række internetbaserede forretninger.

Det drejer sig blandt andet om Webbyen.dk, der i begyndelsen tilbød private danskere deres egen hjemmeside på nettet, og samtidig havde udviklet en hjemmesidedesigner, så det hele kunne gøres simpelt online.

Webbyen.dk blev dog tvunget til at indføre brugerbetalingen efter et skidt regnskabsår med et underskud på 3,3 millioner kroner, der resulterede i en negativ egenkapital på 1,4 millioner kroner.

Virksomheden blev senere solgt for fem millioner kroner.

Bolddk.com

Sidste år gjort Jimmi Meilstrup sig bemærket, da han som direktør i firmaet bag Bold.dk, New Media Sport, flyttede alle aktiviteter over i det engelske selskab Bold.dk Limited, så de besøgende på bold.dk automatisk bliver sendt videre til Bolddk.com.

Dermed undgik virksomhed den danske lovgivning, der forbyder internetsider udbyde spil og reklamere for udenlandske bookmakere.

Den anden ejer af Online Traffic Media, Thomas Paludan, har også optrådt i Computerworld.

Det var sidste år, da Klagenævnet for Domænenavne afgjorde, at han ikke måtte bruge adresserne jaegerkorpset.dk og jægerkorpset.dk.

Besøgende på de to hjemmesider blev automatisk sendt videre til tilbudsguiden.dk, hvilket ikke faldt i god jord hos Jægerkorpset.

Listen med de over 2000 domæner kan ses på dette link. Skriv OTMA1-DK i søgefeltet og marker "registrant."

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job