Google køber DoubleClick for 17 milliarder kroner

Søgegiganten Google køber reklamefirmaet DoubleClick. Med en pris på 17 milliarder kroner giver salget DoubleClicks investor indsatsen tilbage med 800 procent oven i.

Med en milliard-dollar investering som nærmer sig rekord i branchen offentliggjorde søgegiganten Google fredag købet af bannerfirmaet Doubleclick.

Prisen på 17 milliarder kroner afspejler et vendepunkt for Doubleclick, der i 2005 indtjente omkring fem en halv milliarder kroner og siden solgte frasolgte dele af firmaet.

Med gigantens underskrift på papiret kan investorerne efter fredagens salg inkassere en fortjeneste på 800 procent, skriver Wall Street Journal.

Med købet af DoubleClick står Google endnu stærkere på markedet for internetbaserede reklamer.

Hurtigere og mere målrettede annoncer

”Det vigtigste ved købet af DoubleClick er, at annoncen vil være hurtigere og være langt mere målrettet, siger Googles topchef Eric Schmidt.

Men købet gør også det i forvejen følelsesladede forhold til intetnetudgiverne mere kompliceret.

Firmaene er ofte afhængige af Googles annonceservice og søgemaskine for at nå ud til kunderne.

Frygten er, at et endnu stærkere Google vil indskrænke deres egne vækstmuligheder.

DoubleClick medbringer en lang liste over samarbejds-partnere som giganten kan bruge i et fremstød mod at udvide de korte tekstbaserede annoncer med andre tiltag.

På kundelisten står firmaer MySpace og AOL.

Firmaet driver også en service ved navn Performics, der hjælper annoncører med at placere annoncer på søgemskiner som eksempelvis Google.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere