Belgisk ODF-guru giver gode råd til danske politikere

Belgieren Peter Strickx, der er en af arkitekterne bag landets beslutning om at satse på ODF som åben standard, gæstede i går Danmark. Her fortalte han de danske politikere om baggrunden for det kontroversielle valg.

Artikel top billede

Reportage: 80 mænd og et par enkelte kvinder satte i går hinanden stævne i Folketingets fællessal for at sætte fokus på åbne standarder.

Det helt store trækplaster var Peter Strickx, der er ankermand på den ODF-løsning (Open Document Format), den belgiske regering har lagt sig fast på.

Landet har nemlig vedtaget, at ODF er den åbne standard, der skal benyttes på føderalt niveau.

Det opfylder ODF

Den belgiske problemstilling om implementeringen af åbne standarder ligner den, vi i øjeblikket har i Danmark, men beslutningen i Belgien er taget på et meget mere jordnært grundlag, end den danske diskussion hidtil har båret præg af.

I Danmark har man vendt og drejet de to potentielle formater på alle leder og kanter med det resultat, at mange – ikke mindst de politikere, som skal tage beslutningen – er blevet mere forvirrede end afklarede.

I Belgien har man på pragmatisk vis defineret, hvad det er, man forventer af en åben standard og taget beslutningen på grundlag af behovet.

De hovedområder, den belgiske arbejdsgruppe har stillet krav om til en åben standard, er 100 procent interoperabilitet samt uafhængighed af en enkelt leverandør.

Åbne standarder skal nemlig sikre frihed til at vælge både platform og til at få adgang til informationer og services.

"Disse krav opfyldes i øjeblikket kun af ODF-formatet, og derfor var valget enkelt," sagde Strickx.

Uafklarede politikere

På konferencen på Christiansborg var også it-ordførerne fra Venstre, Det Radikale, Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet, der i den efterfølgende debat allefremlagde deres bud på en åben standard.

Efter politikerrunden kan spørgsmålet om, hvornår danskerne får en politisk afklaring på den strategi, landet skal arbejde efter, synes meget langt væk.

Der har svirret rygter om, at der bliver truffet et valg på et it-ordførermøde, som finder sted den 9. maj, men med tirsdagens udmeldinger i baghovedet kommer det næppe til at holde stik.

Der var også synlig usikkerhed fra alle deltagende politikerne i forhold til, om beslutningen skal være en eller to åbne standarder. Ingen af de fire ordførere kunne komme med en konkret udmelding.

En samstemmende forklaring på det manglende overblik var, at ministeren endnu ikke har givet svar på de høringsspørgsmål, der er indgivet for op til halvandet år siden.

Der er ellers kun otte måneder til skæringsdatoen, som er fastsat til årsskiftet 2007/2008.

Annonceindlæg fra Computerworld

Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

Supporters A/S

It-driftskonsulent i Jylland

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Softwareudviklere til Cyberdivisionens HR-systemer og Applikationer i Ballerup

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sektionschef for SAP Business Intelligence i Cyberdivisionen

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S