Bredbåndsudbydere: Ingen gratis bærbare til danskerne

Danske bredbåndsudbydere har ingen planer om at følge den engelske model med at give gratis bærbare væk for at erobre kunder.

I England trækker det op til en hård markedskamp om bredbåndskunder. Bredbåndsudbydere vil forære bærbare computere væk til kunder, som binder sig for et to-årigt abonnement.

PC-forhandleren PCWorld er sammen med Orange allerede igang med at forære bærbare computere væk mod at få bredbåndsabonnementer af to års varighed.

Til september vil Carphone Warehouse, AOL og Dell forære Dell-computere til bredbåndsabonnenter, der binder sig for en to-årig periode.

Danske bredbåndsbrugere ser dog ikke ud til at få det samme tilbud.

TDC Internet oplyser til Computerworld, at de ikke har nogle umiddelbare planer om at give bærbare computere væk i kampen om bredbåndskunder.

Telia, der i slutningen af 2004 købte den danske afdeling af Orange, beretter ligeledes, at de heller ikke planlægger at forære bærbare computere væk for at tiltrække bredbåndskunder.

Begge bredbåndsudbydere henviser blandt andet til, at danske internetudbydere ifølge telelovgivningen kun må binde kunderne et halvt år.

Det vil i praksis gøre det svært at få økonomien til at hænge sammen i en bredbåndskampagne med gratis bærbare computere.

IT- og Telestyrelsen har nyligt offentliggjort rapporten "Strategisk eftersyn af telereguleringen", hvor man blandt andet ser nærmere på bindingsperiodens længde.

Her hedder det blandt andet i afsnit 7.2.3 "...telelovgivningens regler om en maksimalt tilladt bindingsperiode på seks måneder kan udgøre en barriere for innovation og investeringer på teleområdet, herunder særligt for udbredelsen og anvendelsen af 3G-tjenester og andre bredbåndstjenester."

Der lægges dermed op til at bindingsperioden med fordel kan forlænges.

Rapporten er til høring i øjeblikket. Når interesseorganisationerne har givet deres kommentarer, kan politikerne begynde at vurdere, om den tilladte bindingsperiode skal være længere.

Hvorvidt det vil give gratis bærbare computere til danskerne, vil tiden vise.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S