En halv million danskere bruger IP-telefoni

Mere end 500.000 danskere bruger IP-telefoni. Og antallet fordobles det næste halve år, forventer IT- og Telestyrelsen,

Nye tal fra IT- og Telestyrelsen viser at mere end 500.000 danskere bruger IP-telefoni privat. Næsten ligeså mange andre forventer at gøre det inden for de næste seks måneder.

IT- og Telestyrelsen offentliggør i dag en undersøgelse, af IP-telefoniens udbredelse blandt private. Undersøgelsen er gennemført af analysebureauet Megafon og omfatter alle former for IP-telefoni.

De 500.000 dækker altså både over folk, der bruger Skype og lignende, og folk der har skiftet deres fastnetabonnement ud med en IP-baseret løsning.

Den hyppigste årsag folk angiver for ikke at bruge IP-telefoni er, at de er tilfredse med deres nuværende abonnement. Det mener 31 procent. 17 procent mener, IP-telefoni er for besværligt.

I 2005 blev en tilsvarende undersøgelse gennemført. Dengang var der mindst 200.000 der brugte IP-telefoni og 660.000 forventede at gøre det i løbet af de næste seks måneder.

”Vi kan se, at langt fra alle der i 2005 forventede, at de ville skifte til IP-telefoni, rent faktisk er kommet i gang endnu. Alligevel har der været en meget stor vækst, og alt tyder på, at der også fremover vil være mange nye brugere af IP-telefoni,” siger direktør i IT- og Telestyrelsen Jørgen Abild Andersen i en pressemeddelelse.

De fleste har hørt om IP-telefoni

Udover brugen af IP-telefoni viser undersøgelsen, at flere end tre millioner danskere kender til eller har hørt om IP-telefoni. Kendskabet er størst hos mænd, hvor fire ud af fem har kendskab til det. Tre ud af fem kvinder kender til IP-telefoni.

Kendskabet er stort set identisk med, hvad undersøgelsen fra 2005 viste, mens udbredelsen er mere end fordoblet.

Anvendelsen er steget i alle aldersgrupper, men mest markant er stigningen for de 60-69-årige, hvor stort set ingen brugte ip-telefoni i 2005, men hvor 13 procent gør det i dag.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Salesforce

    Sådan høster det offentlige værdi af AI-agenter

    AI-agenter skaber allerede resultater i kommunal sammenhæng, men det kræver klare mål og viden om mulighederne for at få størst gevinst af indsatsen.

    Aller Leisure A/S

    Aller Leisure søger en Frontend-udvikler (.Net)

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Nordjylland

    Banedanmark

    Systemudvikler (backend)

    Københavnsområdet

    LB Forsikring

    Digital delivery manager

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S