Danske signatur-kæmper i åben kamp med sig selv

TDC og PBS kommer til at dyste med sig selv i kampen om at blive næste generation af den digitale signatur. De to byder nemlig både sammen, hver for sig og sammen med andre.

Artikel top billede

"Der skal være vandtætte skotter ," lyder det fra Palle H. Sørensen, IT- og Telestyrelsen.

Skal TDC konkurrere med sig selv om den næste generation af den digitale signatur? Måske.

Sådan lyder beskeden fra Palle H. Sørensen fra IT- og Telestyrelsens it-sikkerhedskontor.

Når konkurrencen om at sikre sig kontrakten på at levere signaturen går ind i sin afgørende fase, så kan TDC og PBS, som begge er med i to konsortier, godt konkurrere med sig selv.

Palle H. Sørensen forklarer, at konkurrencereglerne gør, at en virksomhed godt kan være med i to konkurrerende konsortier.

"Men det kræver vandtætte skotter mure mellem de hold, der forhandler. Det må ikke være de samme mennesker, der deltager i forskellige konsortier," forklarer Palle H. Sørensen.

De regler er også blevet understreget over for de to virksomheder.

Sen frist

Det vil sige, at PBS og TDC, som har stiftet et fælles selskab, som formentlig byder på signaturen, også kan byde hver for sig.

PBS er med i konsortiet med TDC, men har også en alliance med den norske pendant til PBS, BBS, mens TDC byder selv og desuden har et vist samarbejde med EDB Gruppen, der også er prækvalificeret.

Men det vil først vise sig om firmaerne vælger at satse på to heste til november.

Den 9. november er der nemlig frist for at komme med det første projektforslag.

"Så vil vi jo se, hvem der er med. Derefter går vi ind i en møderække med de enkelte konsortier, og så kører det i hvert sit spor," forklarer Palle H. Sørensen.

Modellen for udbuddet kaldes konkurrencepræget dialog, og bruges kun sjældent. Men IT- og Telestyrelsen har valgt den model, for at få teknologiske indspark fra leverandørerne.

Udgangspunktet er en mindre detaljeret kravsspecifikation, som leverandøren og IT- og Telestyrelsen konkretiserer gennem en række møder.

Derfor vil den endelige leverandør også først blive valgt i løbet af næste år.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Jura | København Ø

Compliance Day 2025

Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

Sikkerhed | Klampenborg

Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Dennis Kobberø Nagy som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Han har tidligere beskæftiget sig med flere andre fagområder - bla. har han været forsikringsrådgiver og rekrutteringskonsulent. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S