Adobe går på krigsstien - vil i kødet på Google

Reportage: Med en medieafspiller og et tekstbehandlingsprogram, der kan afvikles online, fejrer Adobe 25-års jubilæum med en åben krigserklæring til både Google og Microsoft.

Adobe MAX 2007, Barcelona: Med programmer som Adobe Media Player og tekstbehandlingsprogrammet Buzzword samt en vision om, at software skal leveres som en service, rykker grafikgiganten længere og længere ind på konkurrenter som Microsofts og Googles territorium.

I forbindelse med Buzzword annoncerede Adobe også, at firmaet vil starte en dokumentdelingstjeneste med navnet Share. Tjenesten skal benyttes til at gemme og dele dokumenter online, og den bliver gratis.

"Vi er i konkurrence med Microsoft, men vi ser mest de nye produkter som naturlige tilføjelser til programpakker som Acrobat," siger Robert Raiola, Adobes marketingsdirektør for EMEA til Computerworld.

Han understreger dog samtidig, at eksempelvis Buzzword ikke er et teknologisk eksperiment, men et reelt produkt, som vil positionere sig på markedet for online-tekstbehandlere.

Programmet afvikles i Adobes egen Flash-afspiller, og er en direkte konkurrent til Googles online-baserede kontorpakke.

Samtidig luftede Robert Raiola, at Adobe vil komme med mange flere software-tjenester via nettet, de såkaldte software as a service-tjenester.

Den synlige selvsikkerhed er dog krydret med et enkelt forbehold fra den franske marketingsdirektør.

"Vores produkter er lidt anderledes end eksempelvis Googles og Microsofts, så der skal nok blive plads til alle," lyder de eneste varsomme ord fra Robert Raiola, der ellers strutter af marketing-selvtillid.

Fokus på net-brugerfladen

Udover de nye produkter vil Adobe traditionen tro også skabe værktøjer, der kan bruges af udviklere i de enkelte virksomheder.

Mange virksomheder har brugt store mægder energi på at bygge en solid infrastruktur, og nu er tiden kommet til det næste trin på stigen, lyder udmeldingen.

"Virksomhedernes næste fokuspunkt bliver på udadvendte brugerflader i web-applikationer," siger Robert Raiola.

"Teknologien er klar, de fysiske enheder er klar, så nu er det tid til at udviklerne for alvor går i gang."

Video på net og håndholdte

Adobe satser ligeledes på at blive den virksomhed, der skal danne platform for video på nettet og på håndholdte enheder.

"Det største skridt, der er sket på nettet i det seneste år er udbredelsen af video," siger Robert Raiola.

"Rigtig mange professionelle firmaer er begyndt, men vi har kun set toppen af isbjerget."

Grafikgiganten vil også deltage på de mobile enheder, og firmaet har allerede taget det første solide skridt ind på den mobile kampplads.

Deres Flash Light-produkt, der netop er lanceret i version 3, bliver nemlig integreret i alle Nokias og japanske DoCoMo-mobiler i fremtiden, hvilket Adobe selv anslår til at løbe op i en milliard enheder inden 2010.

Adobe MAX 2007 afholdes i USA, Spanien og Japan, og er firmaets årlige konference, der benyttes til at udveksle visioner og fremvise produkter.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere