Artikel top billede

Eric Schmidt har gang på gang bedyret, at Googles mission ikke er at tjene penge, men at ”forandre verden”. (Foto: Google)

Hvad vil Google bruge 1.000 milliarder til?

Computerviews: Google har nu en børsværdi så stor, at søgegiganten kan købe etablerede mediehuse som New York Times, Washington Post, Time Warner og en sjat andre – to gange.

Computerviews: Googles aktiekurs er braget langt op over 600 dollar pr. aktie, hvilket gør den 10 år gamle søgemaskine over 1.000 milliarder kroner værd.

Dermed har Google en markedsværdi, som overstiger Danmarks bruttonationalprodukt målt på købekraft – sådan som Verdensbanken opgør nationernes værdi – og også større end lande som Finland, Irland og Singapore.

Aktieanalytikerne forventer, at Google bliver væsentligt mere værd i de kommende år. Med en vækst i omsætningen på 57 pct. i det seneste kvartal – og en vækst på 46 pct. i nettoindtjeningen – manifesterer Google sig igen som en af de hurtigst voksende virksomheder i erhvervslivets historie. Og det var ikke engang et spektakulært godt kvartal.

Kan Google håndtere magten?

Google har nu knap 16.000 medarbejdere. Halvdelen er begyndt i løbet af det seneste år. 2.130 de sidste tre måneder.

Lige nu møder 35 nye medarbejdere op hver arbejdsdag for at gøre Google større, stærkere og rigere ved at udvikle indkomstmulighederne på nye forretningsområder som GooglePhone, GoogleEarth, GoogleDocs og meget andet, som er på vej. Google er de seneste to år i træk kåret som verdens mest innovative virksomhed.

Den slags omnipotent succes på markedspladsen skaber naturligt nok en voksende nervøsitet om Google blandt konkurrenter, lovgivere og almindelige borgere. Hvordan har den erhvervsøkonomiske supermagt tænkt sig at forvalte sin ekstremt hurtigt voksende magt?

Ikke alene har Google nu finansielle muskler til at købe stort set en hvilken som helst virksomhed, som ledelsen måtte have lyst til – og redefinere succeskriterierne i hele brancher, hvor de traditionelle mediehuse og softwarehuse som Microsoft føler sig mest udsat.

Google akkumulerer også en uset mængde data om den enkelte bruger og den måde, brugerne opfører sig på – altså markedspladsen. Den slags videnskapital kan repræsentere langt større magt end finansiel kapital.

"Do No Evil"

Hidtil har Google valgt ikke at bruge sin magt ekspansivt eller aggressivt, gennem fjentlige opkøb af eksisterende og mulige konkurrenter, sådan som Microsoft er blevet anklaget for. Google har praktiseret sit motto ”Do No Evil” og topchefen Eric Schmidt har gang på gang bedyret, at Googles mission ikke er at tjene penge, men at ”forandre verden”.

Spørgsmålet er så, om den mission er betryggende ord fra en privat børsnoteret virksomhed.

Googles magt er på flere fronter ved at nå en størrelse, hvor virksomheden kommer til at teste samfundets grænser og normer for, hvad en privat virksomhed må og kan gøre.

Hvem ejer retten til de data, Google lagrer, og hvordan må de bruges? Det spørgsmål har EU-kommissionen allerede rejst. Og offentlighedens spørgsmål bliver ikke færre eller mindre bekymrede fremover.

Opfordring til Google

Det ville klæde søgemaskinen, der blev en erhvervsgigant, at opføre sig mere som en virksomhed og mindre som en idealist på korstogt. Moderne virksomheder forklarer sig over for omverdenen, indgår i en dialog om grænsefladerne mellem virksomhedens interesser og det omkringliggende samfund. Det gør Google ikke.

Google er en af de mest lukkede virksomheder i verden, hvilket bliver udlagt som en arrogance, der kan være farlig med så magt tilknyttet. Spørgsmål om virksomhedens forretningsmæssige strategi, mål og metoder bliver enten besvaret med luftige formuleringer eller slet ikke.

Det klæder ikke en virksomhed, hvis kernekompetence er at levere svar på spørgsmål.

Hvis Google ikke selv finder frem til en dialog med verden, så vil verden aftvinge Google en dialog. Det kan i praksis føre til en lang række politiske høringer og retssager, som tester grænserne mellem Google og verden.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere