Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Hoteller skal kunne aflytte gæsters telefonsamtaler

Logningsbekendtgørelsen giver hoteller status af teleudbyder. Derfor skal alle hoteller på myndighedernes forlangende etablere aflytning af gæsternes telefonsamtaler.

Ikke alene skal landets hoteller og restauranter logge og opbevare data om deres gæster telefonopkald og internetbrug.

De skal også være klar til at sætte en egentlig telefonaflytning op, hvis politiet eller efterretningstjenesten kræver det.

Det betyder, at hotelfatter pludselig kan befinde sig i en lidt anden rolle, end den han havde forestillet sig, da han trak i forklædet og begyndte at drive hotel.

Hoteldirektør Ole Fich på Ærøhus i Ærøskøbing har snart fået nok af logningsbekendtgørelsen.

Han er overrasket, da Computerworld fortæller ham, at han også skal kunne aflytte sine gæster, hvis myndighederne forlanger det.

Lukker linien

"Det var jeg ikke klar over, og det vil jeg ikke være med til. Hvis det er tilfældet, så lukker vi også telefonlinien," siger han.

Ærøhus har allerede lukket sin gratis, trådløse internetforbindelse til gæstebrug som følge af usikkerhed omkring logningsbekendtgørelsen .

"Vi har lukket ned for vores internet til gæsterne på grund af den lov. Når der kommer gæster, som vil bruge nettet, kan de gå over i kælderen i mit private hus, der ligger lige ved siden af. Der kan de surfe, lige så tosset de vil," siger Ole Fich.

Ferie uden bomber

Hotellet har ud over sine værelser yderligere 37 lejligheder, der er kablet for en million kroner. Der er også to trådløse net, som ligger ubrugt hen.

Pengene til kabler og internetforbindelser er i øjeblikket spildt, mener Ole Fich.

"Lovgivningen betyder, at jeg tilbyder mine gæster en ringere service. Flere af dem er kommet her i mange år. De kommer for at holde ferie og ikke for at bombe noget," siger Ole Fich.

Han har valgt at træde vande og vente med at tage stilling til en løsning indtil næste år.

Sæsonen begynder først til foråret, og da vil han afgøre, hvordan han skal leve op til myndighedernes logningskrav.

"Det vælter ind med tilbud på løsninger i øjeblikket. Det er stadig uklart, hvad der egentlig forlanges af os. Så jeg vil vente og se, hvordan andre løser problemet," siger han.

Hoteldirektøren forudser, at det vil koste mellem 30.000 og 50.000 kroner at etablere en logningsløsning. Derudover kommer et årligt servicetillæg til den leverandør, han beslutter sig for at handle med.

Aflytte alle på en gang?

Ifølge Jens Zimmer Christensen, bestyrelsesmedlem og talsmand for hotel- og restauratørorganisationen Horesta, arbejder organisationen på at finde en løsning i form af et tillæg til logningsbekendtgørelsen.

"Der er 40.000 hotelværelser i Danmark. Skal man være i stand til at aflytte alle værelser på en gang?," spørger han.

Han mener, at det endnu et eksempel på, at logningsbekendtgørelsen har konsekvenser, som ingen har forudset.

"Ligesom med logningen af trafikdata, bliver vi her igen bedt om at gøre noget, som vi ikke har forstand på, og som vi hellere vil være fri for at røre ved. Og som i øvrigt koster os penge," siger Jens Zimmer Christensen.

Pligt til etablere aflytning

IT- og Telestyrelsen bekræfter, at hotellerne skal kunne etablere en egentlig telefonaflytning, hvis myndighederne har behov for det.

I praksis vil det ofte være det teleselskab, som hotellet har en serviceaftale med, der sørger for adgang til aflytningen. Men ansvaret hviler på hotelejeren.

"Er hotellet udbyder på kommercielt grundlag, og stiller telefoni og internet til rådighed for slutbruger, så er det omfattet af udbyderdefinitionen i teleloven," siger Peter Hindsberger, kontorchef i IT- og Telestyrelsens telestrategiske kontor.

Dermed er hotellerne, ifølge telelovens paragraf 15, omfattet af det såkaldte systemindretningskrav, der forpligter en udbyder til at "muliggøre indgreb i meddelelseshemmeligheden."

Teleudbydere skal foretage indgrebet uden udgift for staten, hedder det i teleloven.

"Det gælder også for for ekspempel et gratis hotspot i en hotellobby. Hotellet har en kommerciel interesse i at tilbyde netadgang for at tiltrække flere gæster, og således forøge sin markedsværdi," forklarer Peter Hindsberger.

Det beror i hvert enkelt tilfælde på en konkret vurdering, om hotellet eller restauranten er omfattet af udbyderbegrebet, understreger han.

"Og hvis et hotel har lavet en aftale med et teleselskab om, at det er teleselskabet, der i givet fald skal etablere en aflytningsmulighed, vil hotellet leve op til lovens krav," siger Peter Hindsberger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere