Artikel top billede

Facebook på kant med dansk lov

Hos Forbrugerombudsmanden finder man Facebooks politik overfor forbrugerne meget problematisk.

Amerikanske Facebook er på kant med de danske forbrugerbeskyttelsesregler, når det sociale online netværk udnytter brugernes egne indkøb til at sælge annoncer.

"Temmelig problematisk," lyder det fra Søren Iversen, specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden.

I forvejen har den amerikanske borgerrettighedsorganisation MoveOn.org sat en kampagne i gang mod, hvad den kalder et klart bud på brugernes privatliv.

Også tusinde af brugere på Facebook protesterer mod Facebooks nye tilbud til annoncører, kaldet Facebook Beacon.

Reklamesøjler

Ideen med Facebook Beacon er, at virksomheder kan udnytte de af deres kunder, der er brugere på Facebook, til at annoncere overfor andre brugere på det hastigt voksende sociale online netværk.

Med andre ord risikerer brugerne at blive reklamesøjler for bøger, film, kondomer eller andet, som de har købt på nettet.

Ifølge Facebook får brugerne mulighed for at sige fra overfor at blive brugt på den måde. Men de skal sige aktivt fra for hver gang, og foretager de sig ikke noget, vil de bliver brugt som reklame på deres egen profil på Facebook.

Det er ikke muligt én gang for alle at modsætte sig at blive brugt på den måde.

Ifølge Søren Iversen er det disse forhold, der er på kant med den danske persondatalov.

"Når man besøger en netbutik for at købe en bog, så sidder man jo ikke og tjekker alle mulige ting, der er skrevet med småt," siger Søren Iversen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere