Apotekerne hiver stikket til Accenture ved midnat

Lange svartider, kunder i kø og andre fejl i apotekernes virksomhedssystem PharmaNet, hidtil leveret af Accenture, betyder at apotekerne flytter stikket over til konkurrenten NNIT.

Artikel top billede

Apotekerne har fået nok af Accenture og de mange fejl, der har plaget personale og kunder.
Foto: Torben Klint

I nat hives stikket til Accenture ud efter endnu en Accenture-skandale.

Det hårdt plagede it-selskab, der blev mest berømt - eller måske nærmere berygtet - for rodet med lønsedlerne i Københavns Kommune, har nu også mistet Apotekerforeningen som kunde.

Tre år før tid ryger en ellers lukrativ 10-årig kontrakt med Apotekerforeningen. Ved midnat i aften hiver Apotekerforeningen stikket til Accentures servere, som hidtil har drevet apotekernes virksomheds-system PharmaNet, og sætter det i igen ovre hos NNIT.

Det sker, efter at utallige fejl, sorte skærme og lange svartider i PharmaNet, har tvunget apotekernes kunder til at vente på ekspedition og strukket apotekernes tålmodighed til det yderste.

Og nu er der altså ikke mere tålmodigheden til overs til Accenture, som ellers har drevet PharmaNet indtil i dag.

Ustabilt i årevis

PharmaNet har i hele sin levetid været udsat for massiv kritik. I 2003 besluttede flertallet af apotekerne at outsource alle it-aktiviteter i datterselskabet DataPharm til Accenture, der fik til opgave at udvikle PharmaNet.

Siden har Accenture arbejdet med at få systemet til at køre stabilt, men i august erkendte selskabet sammen med Apotekerforeningen, at det ikke vil komme til at ske, og Apotekerforeningen og Accenture enedes om at skilles.

Dermed er en hård tid for landets apoteker, dets personale og kunder forhåbentligt ovre. PharmaNet, der består af en egenudviklet .Net applikation til ekspedition af receptpligtig medicin og andre varer samt en tilrettet Axapta for bogholderi og regnskab, lagerstyring og bestilling af varer mm. viste sig hurtigt at være meget ustabilt og skabe masser af fejl.

En dag er det tre kasser læskedrik, der dumper ind ad apotekets dør - en vare, som apoteket slet ikke har behov for. En anden dag er der en difference på 1.300 kroner i regnskabet over dagens omsætning.

Blot to eksempler fra de hårdt plagede apoteker, i det her tilfælde Hesselager Apotek på Fyn, som Computerworld tidligere har skrevet om.

Frustration per mail

Mange andre apoteker har oplevet lignende problemer som følge af det dårligt fungerende PharmaNet.

Et eksempel på den voldsomme og udbredte frustration, som har stået på lige siden PharmaNet begyndte at blive implementeret, kan læses i reaktionen på en mail sendt af apoteker Ebbe Werenberg på Holte Apotek til sine kolleger på landets øvrige apoteker for næsten halvandet år siden.

Han opfordrede, med baggrund i sine egne erfaringer med PharmaNet, de apoteker, som endnu ikke er skiftet til PharmaNet, til at stoppe konverteringen øjeblikkeligt.

Den blev sendt lidt over midnat, kl. 00.35 natten til en fredag i starten af juni sidste år, og allerede morgenen efter lå der ti svar i indbakken. Episoden er et tegn på den store utilfredshed med systemet, der har hersket blandt mange apotekere.

Flere apoteker valgte da også at udskyde konverteringen til PharmaNet eller helt at droppe systemet. Således er der i dag blot 203 apoteker på PharmaNet ud af samlet cirka 250 apoteker.

Den oprindelige plan var ellers, at 230 apoteker skulle være på PharmaNet allerede inden udgangen af 2004, men dette mål er altså i dag næsten tre år senere endnu ikke opnået.


Ingen vil sige noget
At Apotekerforeningen fyrer Accenture som leverandør er der ikke den store dramatik i. Det mener parterne i hvert fald selv. De skrev i pressemeddelelsen, da bruddet kom frem i august, at de to parter er 'enedes om gensidigt at opsige samarbejdet'.

Men at der alligevel er et eller andet, der gør ondt, kan man aflæse af, at ingen af parterne ønsker at forklare omstændigheder omkring bruddet.

Hos Accenture vil kommunikationschef Claus Wilkki blot sige, at 'det inden for de givne rammer var bedst at skilles' uden at han dog vil forklare, hvad det betyder. Han henviser til den tidligere kunde, Apotekerforeningen, for en udtalelse.

Men her er der heller ikke mere at hente.

"Vi har ikke mere at tilføje," lyder det fra Apotekerforeningens kommunikationsmedarbejder Lise Møller Aarup, der afviser, at Apotekerforeningen vil svare på Computerworlds spørgsmål om leverandørskiftet.

NNIT tager over

NNIT har fået Apotekerforeningen som ny kunde med en tre-årig kontrakt på et trecifret millionbeløb. Og ved midnat går det løs, og NNIT skal vise, om selskabet kan gøre det bedre end Accenture og IBM, som har virke som underleverandør på driften for Accenture.

IBM har stået for driften af PharmaNet som underleverandør til Accenture. Alligevel har NNIT valgt at arbejde direkte sammen med IBM uden om Accenture i overgangsperioden indtil NNIT fuldstændigt tager over.

Herefter er NNIT's største opgave at genvinde tilliden hos de hårdt prøvede apotekere.

Det første, NNIT har gjort, er at skifte alle servere og hardware ud. Men software og applikationer er de samme - selvom meget tyder på, at det er her problemerne i PharmaNet ligger.

"Vi laver ikke en revolution over night, og jeg tror ikke apotekerne vil mærke den store forskel i næste uge. Først i løbet af december og januar begynder vi på de store tiltag, der skal sikre stabiliteten af systemet. Vi har aftalt en stabiliseringsperiode over tre-seks måneder," fortæller administrerende direktør i NNIT, Per Kogut.

Vi har vores måde

Per Kogut vil ikke udtale sig direkte om, hvorfor det ikke lykkedes Accentures og IBM at få en acceptabel drift af PharmaNet.

"Vi har vores måde at gøre det på, og vi håber, at det bliver bedre. Vi har afsæt i den farmaceutiske sektor og over 50 procent af vores omsætning fra den farmaceutiske industri, og vi forstår alt lige fra grundforskning til medikamenterne bliver leveret til kunden.

Derfor tror jeg, at vi i Danmark er de bedst rustede af alle til at løse den her opgave," siger Per Kogut, og henviser til NNIT's rødder i Novo Nordisk.

"It skal være som strøm i væggen for apotekerne. Det skal bare virke og ikke være noget de skal bekymre sig om," siger han.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Klampenborg

Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Se alle vores events inden for it

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Koordinator til drift og vedligeholdelse, Netværkssektionen i Hvidovre – er det dig?

Københavnsområdet

KMD A/S

SAP Arkitekt

Nordjylland

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S