Indhold
20. oktober 1998: Scandinavia Online (SOL) er gået i luften med deres svar på en dansk portal, og det skorter ikke på ambitionerne. I Norge og Sverige, hvor SOL også driver web-tjenester, indtager de pladsen som den mest besøgte tjeneste, og med lanceringen af portalen www.sol.dk blæser firmaet til angreb på førstepladsen i Danmark.
Portalen består indtil videre af en integration til SOL?s søgetjeneste Kvasir, en omfattende nyhedssektion og et chat-sted. SOL leverer selv en række nyheder fra ind- og udland, men har samtidig indgået aftaler med en række eksterne indholdsleverandører, heriblandt Dagbladet Aktuelts online-avis, PC World og vort søstermagasin WebWorld. På chat-siden har SOL valgt at satse på systemet Internet Relay Chat - der er blevet en defacto-standard når det handler om chat - i modsætning til flere andre portaler, der har valgt at udvikle deres eget system.
Under sloganet ?Brug tiden bedre? har Scandinavia Online planlagt en storstilet annoncekampagne, der kommer til at omfatte både tv-reklame, Go-Cards, udendørs reklame-skilte, avis/magasin-annoncer og naturligvis banner-annoncer på Internet. Kampagnen løber af stablen på torsdag (22/10) og SOL bliver således det første Internet-firma - når man ser bort fra Internet-leverandørerne - der bruger tv-mediet i et forsøg på at øge trafikken på web-stedet.
Netop trafikken er altafgørende for SOL-portalen, der i høj grad er afhængig af reklameindtægter fra bannere. Ifølge de seneste tal fra FAKDIS - Foreningen Af Kommercielle Danske Internet Sites - placerer SOL?s tjenester sig sammenlagt på en fjerdeplads blandt de mest besøgte web-steder i Danmark. Hele 85 procent af besøgene stammer dog fra søgetjenesten Kvasir. På førstepladsen ligger Jubii, der også arbejder henimod en portal-løsning, mens andenpladsen indtages af Tele Danmarks Opasia. Søndagsavisens web-tjeneste Forum besætter trediepladsen.