Tidligere Mærsk-reder: Fyringer skyldes it-problemer

Tidligere højtplaceret skibsreder klandrer den nuværende ledelse i Maersk Line for at krybe uden om it-koks og integrationen af P&O Nedlloyd som grund til den største sparerunde i rederiets historie.

Artikel top billede

En af de mest betydningsfulde skibsredere efter Mærsk McKinney Møller, Ib Kruse, kritiserer nu i skarpe vendinger topchef Eivind Kolding fra Maersk Line.

Det sker, fordi Eivind Kolding siden lanceringen af den omfattende spareplan har begrundet planens nødvendighed med problemer, der er opstået i løbet af de seneste 10 år og således lang tid før opkøbet af P&O Nedlloyd og de deraf følgende it-problemer.

I stedet fastslår den tidligere reder Ib Kruse, at de nuværende problemer skyldes netop overtagelsen af rederiet og de omfattende it-problemer, der fulgte i kølvandet - en facet i krisen, som Computerworld har dækket tæt , men som ingen personer A.P. Møller-koncernen trods gentagne opfordringer endnu har ønsket at uddybe.

Kalder det uklædeligt

Ib Kruse skriver blandt andet i Morgenavisen Jyllands-Posten:

"Maersk Lines resultater for 2004 og 2005 var gode, og der var dengang ingen snak om 'metaltræthed'. Så kom opkøbet af P&O, der sammen med it-problemer resulterede i dårlig daglig operation, tab af markedsandele og store indtægtstab. Det er derfor uklædeligt, at man nu søger at skubbe den primære skyld herfor tilbage til tiden før købet af P&O," lyder det fra Ib Kruse i et læserindlæg i Morgenavisen Jyllands-Posten.

Den nu 75-årige skibsreder blev ansat i A.P. Møller - Mærsk i 1950 og gik på pension i 2003.

Flere ledelseseksperter, deriblandt Steen Hildebrandt fra Handelshøjskolen, betegner det som yderst bemærkelsesværdigt, at en tidligere A.P.Møller-reder tager bladet fra munden i offentligheden.

Stadig it-udfordringer

Den offentlige udmeldingen kommer efter en uge, hvor Eivind Kolding har haft stort held med at forklare den omfattende spareplan, Streamline, der blandt andet koster mellem 2.000 og 3.000 mellemledere jobbet, med organisationsproblemer oparbejdet igennem 10 år.

Til gengæld er de omfattende it-problemer, der har kostet Maersk Line flere milliarder de senere år, blevet nedtonet.

Og det endda selv om der tilsyneladende fortsat er - som Computerworld skrev forleden - betydelige it-udfordringer i Maersk Line, som kan vare op til to år endnu.

Barsk kritik

Professor i strategi og forretningsudvikling Anders Drejer fra Handelshøjskolen i Århus mener på linje med Ib Kruse, at den nuværende ledelse må tage et tydeligt medansvar:

"Hvorfor har Eivind Kolding og andre ikke råbt op noget før, hvis der reelt har været et problem i årevis? Den aktuelle håndtering virker hverken særskilt handlekraftig eller betryggende," vurderer han overfor Jyllands-Posten.

Han har tidligere været ude og påpege at Niels Smedegaard skal holde et vågent øje med it-problemerne.

Hos A.P. Møller Mærsk ønsker man imidlertid ikke at kommentere kritikken fra Ib Kruse.

"Vi har intet at bidrage med til det," siger informationsmedarbejder Thomas Grøndorf fra A.P. Møller Mærsk.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S