Sander skælder ud over kommuners e-mail-sjusk

Videnskabsminister Helge Sander kritiserer kommunernes håndtering af e-mail, efter Computerworld har dokumenteret, at hver femte kommune ikke svarer på en simpel e-mail.

Artikel top billede

Det bekymrer Helge Sander, at hver femte kommune ikke har svaret i Computerworlds e-mailundersøgelse. (Foto: Torben Klint)

Bekymrende.

Sådan lyder bedømmelsen fra videnskabsminister Helge Sander(V), efter Computerworld i sidste uge beskrev, hvordan hver femte kommune ikke svarer på en almindelig borgerhenvendelse i løbet af 14 dage.

Helge Sander er skuffet over resultatet.

"Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, at henvendelser til kommuner tilsyneladende ligger ubesvaret hen i så lang tid," siger Helge Sander og tilføjer:

"Moderne offentlig service skal for mig at se være forbundet med klare og hurtige svar på almindelige henvendelser."

Ikke et it-problem

Kommunerne har også haft problemer med at modtage e-mails med filer i de to nye obligatoriske dokumentformater OOXML og ODF.

De problemer vil Helge Sander dog ikke kommentere, da han først vil svare på spørgsmål fra Folketinget om de nye dokumentformater i næste uge.

Helge Sander mener dog ikke, at problemerne med at svare på almindelige e-mails kan tilskrives tekniske problemer.

"Jeg opfatter ikke problemet i kommunerne som et it-mæssigt problem. Det handler først og fremmest om at indrette arbejdsgangene så serviceorienteret som muligt," siger videnskabsministeren.

"Når flere af kommunerne tilsyneladende ikke svarer på mailen fra Computerworld, tyder det på, at man ikke har indrettet sig helt endnu. Det er bekymrende," konstaterer Helge Sander.

Ny eDag på vej

I Den Digitale Taskforce, som skal koordinere digitaliseringen på tværs af det offentlig, mener kontorchef Lars Frelle-Petersen heller ikke, at resultatet er godt nok.

"Det er jo klart, at det ikke er tilfredsstillende, hvis så mange ikke svarer på en almindelig e-mail," siger Lars Frelle-Petersen.

Han mener dog, at man skal tage højde for, at nogle e-mails kan være havnet i spamfiltre eller være ramt af andre tekniske fejl, når man ser på resultatet.

"Men det er da noget, vi vil tage med i overvejelserne, når vi skal finde ud af, om vi skal have en eDag3," siger Lars Frelle-Petersen med henvisning til eDag-konceptet, hvor hele det offentlige på fastlagte datoer forpligter sig til at leve op til nye krav til digital kommunikation.

Senest var det eDag2 i 2005, hvor kommunerne skulle leve op til kravet om at kunne modtage e-mail underskrevet med digital signatur.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S