Ny strategi udfordrer Danske Banks datacenter

Historier om netbanker i problemer bliver ekstra penible, når alt skal være digitalt. Så hvad gør Danske Bank? It-direktør Peter Schleidt fortæller.

Artikel top billede

'Danske netbanker i sort på årets sidste bankdag' og 'Danske Bank fortsat ramt af it-problemer'.

Så sent som ved årsskiftet landede disse to overskrifter på forsiden af Computerworlds netudgave.

Og ser man tilbage på de senere års nyheder i banksektoren, har temaerne ofte været kortere og længere nedbrud i bankernes it-systemer.

Derfor spiller drift-stabiliteten også en meget vigtig rolle i Danske Banks nye strategi 'Digital Banking', forklarer it-direktør Peter Schleidt.

"Allerede i dag er vi totalt afhængige af it, men det er klart, at det bliver ikke mindre i morgen, når vi måske øger afhængigheden med omkring 50 procent," siger Peter Schleidt.

Tekniske forbedringer

Derfor indebærer projektet også en stribe tiltag, der skal forbedre bankens it-platform.

Blandt andet højnes netbanksikkerheden, og platformens robusthed og skalerbarhed udbygges løbende fra det nuværende niveau, hvor bankens mål har været 99,7 procents oppetid. En procentsats, som er overholdt i de seneste år, understreger it-direktøren.

"Lige for tiden kører vi eksempelvis nogle skaleringstest, hvor vi simulerer dobbelt så mange kunder på vores netbank. Hvis der opstår et problem, løser vi det, så kunderne undgår at løbe ind i situationen," siger Peter Schleidt.

Skal kunne skaleres til dobbeltstørrelse

Danske Bank har et mål om, at systemerne altid skal kunne skaleres til dobbelt størrelse.

I de seneste måneder har Danske Bank således besøgt IBM, Microsoft og Cisco i USA og fået bekræftet, at kommende annonceringer af nye løsninger sikrer, at banken om nogle år fortrøstningsfuldt kan skalere til dobbelt størrelse uden de store problemer.

Målet er nemlig at forhindre de overbelastningsproblemer, som banken blev udsat for først på året.

"Problemerne i begyndelsen af året skyldtes netop en overbelastning - der kom flere mennesker ind i netbanken, end vi nogensinde havde prøvet før,” siger han.

Ikke fejl i it-systemer

Peter Schleidt understreger i øvrigt, at minimeringen af it-nedbrud – eller i hvert fald dem, som kunderne oplever – ofte handler mere om menneskelige processer end egentlige fejl i it-systemerne.

For eksempel kræver det menneskelig involvering, når der skal skiftes til bankens nødsystemer. Og den proces arbejdes banken nu på at automatisere.

"Er der for mange mennesker involveret, er der større risiko for fejl," siger Peter Schleidt, der derfor også bruger projektet 'Digital Banking' til at gennemgå alle lignende processer.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Erfaren leder til cyberdivisionen i Hvidovre

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension