Leder: Hvordan løser vi image-krisen i it-branchen?

Computerworld mener: It-branchens ledere bliver nødt til at vågne op til en erkendelse om, at resten af verden – især den unge del af den – ikke ser it som Guds gave til menneskeheden.

Artikel top billede

Computerworld mener: Danmarks it-virksomheder risikerer at tabe kampen om morgendagens talenter.

De unge vælger nu ikke bare it-uddannelserne fra som studier.

De vælger også it-branchens flagskibe fra som arbejdspladser.

IBM, Nokia og TDC er blandt de it-virksomheder, der er rutsjet ned ad årets liste over de 50 bedste arbejdsgiver-brands blandt de unge forretningsorienterede og økonomistuderende.

Blandt de unge på it-uddannelserne, de naturvidenskabelige uddannelser og ingeniør-uddannelserne er billedet endnu værre.

Alt sammen ifølge den årlige Universum-undersøgelse, som tester holdningerne blandt 6.700 studerende.

De unges nedadvendte tommelfinger er
et dårligt varsel for it-virksomhederne, hvilket både eksperter og it-ledere bekræfter.

Alle brancher kæmper i dag om medarbejderne.

De virksomheder, der formår at gøre sig selv mest synlige og profilere sig stærkt ved hjælp af branding-strategier, er blandt vinderne, når det handler om at tiltrække morgendagens talenter.

Burde ligge i top

Som kommunikationschef Marie-Louise Arnfast fra IBM siger det, så burde it-branchen naturligt ligge i top, når det gælder de unges præferencer for job – fordi it-virksomhederne har så meget at tilbyde de unge.

Når it-virksomhederne alligevel taber talentpoint til virksomheder fra andre brancher, så må det følgelig skyldes, at it-virksomhederne ikke formår at nå de unge med det gode budskab.

Hvad er problemet?

Vi kan fremhæve to meget væsentlige forhold.

For det første viser Universums undersøgelse, at det, de unge lægger størst vægt på i forbindelse med en virksomhed, de ser på som mulig arbejdsplads, er ledelsen.

Virksomheder med synlige, inspirerende, troværdige topledere vinder de unges gunst. De unge vil – forståeligt nok – ser sig om efter...fortsættes

... ledere, de ønsker at følge. Naturligt nok.

Desværre kan det være vanskeligt at få øje på mange andre markante it-ledere end Jørgen Bardenfleth hos Microsoft, som to år i træk er blevet kåret som Danmarks bedste arbejdsplads.

Lederne af langt de fleste it-virksomheder i Danmark er anonyme.

Spørg de unge om hvem der er topchef for HP, Dell og NNIT i Danmark. Og spørg så, hvad virksomhederne står for.

For det andet er it-branchens forsøg på at profilere sig over for de unge en spagfærdig sag, sammenlignet med hvad for eksempel forsvaret, søfarten og ingeniørerne har mønstret.

Det danske forsvar har alle de talenter i rekrutteringsrummet, man ønsker sig.

Midlet har været en veleksekveret PR-satsning, som profilerer meningen med og potentialet i en uddannelse som soldat.

Det tiltag har it-branchen ikke matchet.

Ikke original ide

Trods en kollektiv omsætning på omkring 240 milliarder kroner har branchen i det store hele magtet at mønstret it-natten – en kampagne, som en af landets mest rutinerede studiechefer – Jakob Lange på Københavns Universitet – kalder en “god, men langt fra original ide”.

Hvorfor kan den private it-branche ikke matche det offentlige forsvars indsats på kommunikation?

Hvis it-virksomhederne i Danmark skal begå sig i konkurrencen om fremtidens medarbejdere, skal der helt andre instrumenter i brug – og budgetter.

Først og fremmest bliver branchens ledere nødt til at vågne op til en erkendelse om, at resten af verden – især den unge del af den – ikke ser it som Guds gave til menneskeheden.

Alt det spændende og de mange muligheder i it-virksomhederne er skjult bag manglende kommunikation.

Når den erkendelse bundfælder sig (og husk, at kunden altid har ret), så bliver it-branchen nødt til at mobilisere de nødvendige ressourcer til at gøre en forskel.

Det handler i øvrigt ikke bare om synlighed, det handler i lige så høj grad om at udvikle ord, begreber og billeder for hvad det vil sige at læse it og være en it-professionel, det handler om at identificere rollemodeller fra it-branchen, som inspirerer de unge.

Image-indsatsen bør ikke overlades til den enkelte virksomhed selv.

Andre professioner har fundet sammen om at gøre summen større end de enkelte dele.

Hvordan i al verden skal vi forklare med nogen som helst troværdighed i behold, at it-branchen ikke kan finde ud af at gøre det samme?

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S