HD DVD og Blu-ray-krigen: Spild af milliarder

ComputerViews: Var den gigantiske duel mellem Blu-ray og HD DVD bare spil af tid og penge? I stedet for skinnende sølvskiver går tendensen mod, at forbrugerne hellere vil hente film over nettet.

Artikel top billede

Sony vandt med Blu-ray. Toshiba erkendte sit nederlag med HD DVD i et slagsmål om fremtidens dvd-standard.

Det var en af den forløbne uges store historier verden over. Efter Toshiba smed håndklædet i ringen, flygtede filmselskaber og teknologivirksomheder fra HD DVD for at omfavne Blu-ray som fremtidens standard.

Endelig havde Sony fået hævn for fortidens forsmædelige nederlag, da gigantens standard Betamax tabte til VHS, som holdt sit indtog i stuer og videobutikker verden over.

Nu er Sony sejrherre.

Som at pisse i bukserne

Men det kan meget vel vise sig at være en sejr uden indhold. Lidt som at pisse i bukserne for at få varmen på en kold vinterdag.

I hvert fald næppe med det samme økonomiske potentiale som fortidens VHS-bånd og den helt almindelige dvd. Den første film på VHS udkom i 1976, og først med dvd'en i marts 1997 fik den alvorlig konkurrent.

Og markedet for dvd er eksploderet i en grad, at det at købe en film i Fona eller DSB-kiosken er lige så almindeligt som at købe en bog.

Ikke det store

Men på trods af, at både Blu-ray og HD DVD kan rumme langt flere data end en almindelig dvd, så er det ikke ensbetydende med, at Sony står til at score den store økonomiske gevinst.

Tværtimod.

Meget tyder på, at Blu-ray får en kort levetid. Analytikerne i Gartner skønner, at Blu-ray kan leve fire-fem år, før forbrugerne foretrækker at hente deres Hollywood-film over nettet enten som downloads eller streamning.

Prøv at tage et kik på de yngre generationer, der hellere har deres musik og film liggende på deres harddisk end på en plastikskive.

Meget afhænger af, om Sony og de andre kan overbevise det ældre segment blandt forbrugerne, at de skal satse på Blu-ray. Og anskaffe sig nye maskiner og film og den rigtige type skærme, så de kan få glæde af den ekstra gode billedkvalitet.

Om det lykkes, er et åbent spørgsmål. Tilbage står, at en stadigt større gruppe af forbrugere bevæger sig væk fra fysiske medier som VHS, dvd eller Blu-ray.

"Fysiske medier kan meget vel snart være noget fra fortiden," som en analytiker udtrykte det.

Tjener milliarder

De store filmselskaber henter lige nu milliarder af kroner på at sælge deres film som dvd'er. Sidste år spenderede de amerikanske forbrugere alene mere end 100 milliarder kroner på dvd-film.

Men dette imponerende tal repræsenterede et fald på tre procent i forhold til året før, ifølge The Economist. Og håbet på Blu-ray som den store frelser synes en anelse naivt.

Hensynet til forhandlerne holder filmselskaberne fra at tage det næste logiske skridt: nemlig at tilbyde forbrugerne at leje eller købe deres næste film over nettet.

Gad vide hvor længe den strategi holder?

Ikke længe, hvis man kigger på musikindustriens erfaringer.

Og Blu-ray bliver et kort bekendtskab.

Annonceindlæg fra Computerworld

Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren databasespecialist

Nordjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

IT specialister til IAM, CMDB og ITSM til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

Midtjylland

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job