Kan Microsoft få brugere til at 'elske' sin software?

Microsoft er målrettet begyndt at arbejde med følelsesbaseret it, som skal afdække, hvornår og hvordan vi begynder at holde af vores it-programmer.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Ofte refereres slutbrugeres tilpasning som en af de største forhindringer inden for ERP- og CRM-løsninger.

Men Microsoft fastholder, at forbedringer i virksomhedens Dynamics-produktlinje vil få brugere til at dåne af beundring.

"For omkring to år siden begyndte jeg at hævde, at vi ikke kun er branchens bedste, men at vi virkelig laver noget, som folk elsker," sagde Jakob Nielsen, ledende user experience manager for Dynamics ved virksomhedens Convergence-konference i Orlando i Florida onsdag.

Problemet er, som Nielsen påpeger, at "når det kommer til de følelsesmæssige forhold til erhvervssoftware, ser det ikke så positivt ud for det meste. 'Had' er sandsynligvis det ord, der bruges oftest."

Mens brugere traditionelt vil have brugbart software, der er til at finde ud af, tager Microsofts forskning en tredje faktor i betragtning: Den tilsyneladende flygtige ønskværdighed (desirability).

Følelses-it

User experience-holdet for Dynamics har arbejdet med studerende fra IT-Universitetet i København om desirability-studier og om at skabe en metodologi, som de kalder "Feel IT" – følelses-it.

Microsoft har brugt undersøgelsesteknikker fra visuel design på brugergrupper.

"Vi havde virkelig brug for en metode til at få folk til at udtrykke deres følelser, når de brugte et produkt," siger han.

Denne fremgang lader brugere give udtryk for deres reaktioner efter brug af Dynamics ved at vælge fra en vifte af fotografier: En mand, der holder om sit hoved og skriger, bamser eller en kvinde, der gaber.

Microsoft tror, at der er meget at lære ud fra brugeres valg.

"Følelser er forskellige for forskellige mennesker," påpeger Nielsen.

"Det er i virkeligheden det, der driver os og interesserer os."

Godt 30 skabeloner

I denne sammenhæng har Microsoft skabt flere end...fortsættes

... 30 rolleskabeloner (role centers) til Dynamics AX 2009, som er planlagt til at udkomme senere i år.

Disse rolleskabeloner er forskellige perspektiver på programmer, som er skræddersyede til en bred vifte af brugertyper.

Microsofts forskning i desirability kan ses som et ekko af forskningen fra folk som Don Norman, ophavsmand til "emotional design"-konceptet.

Ifølge en betabruger af AX 2009 er der substans bag Microsofts hype.

"Vi tror, at Microsoft virkelig har ramt plet denne gang. Tingene hænger pludselig sammen, og nu har vi en masse glade mennesker," siger John Elmer, vicedirektør for informationssystemer ved Rodgers and Hammerstein.

Virksomheden, der har mange afdelinger, har komplekse forretningsgange, i det den repræsenterer en vifte af kunstnere og produktioner, ifølge Elmer.

Rolleskabelonerne og værktøjerne i softwaren gør det lettere for brugere at finde relevant information og letter samtidig arbejdsbyrden for it, tilføjer han.

"Vi bliver ikke længere bedt om SQL-forespørgsler på brugerdefinerede data-set. Folk kan nu foretage deres egen datamining. Det er meget hurtigere, og det er meget mere effektivt," udtaler han.

Fortsat specialløsninger

Men på trods af den brede variation af rolleskabeloner fra Microsoft er specialløsninger stadig en del af billedet, ifølge Elmer.

"Folk vil have mere. Vi er tidligt nok i processen til, at vi er i stand til at arbejde med skabelonerne, som de er, men jeg er helt sikker på, at vi inden for seks uger vil blive bombarderet med forespørgsler om modificeringer," udtaler han.

Noget af det, vi har bygget i frontend-delen, er meget specifikt for vores installation. Skabelonerne inkluderede ikke fra begyndelsen de tabeller og felter, som vi havde brug for, så vi tilføjede dem."

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Salesforce

    Sådan høster det offentlige værdi af AI-agenter

    AI-agenter skaber allerede resultater i kommunal sammenhæng, men det kræver klare mål og viden om mulighederne for at få størst gevinst af indsatsen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S