En vinder med volumen

Aktiehandel er blevet en folkesport. Saxo Bank vinder innovationsprisen for sit bidrag - en online trading-platform, der løfter private op i de professionelles boldgade.

Artikel top billede

Kim Fournais, administrerende direktør for Saxo Bank, som han stiftede sammen med Lars Seier Christensen i 1992. Foto: Jeanne Kornum/Scanpix

Tilbage til artiklen Her er Danmarks bedste netbutikker

Det er de færreste, der får Saxo Bank op som første navn på nethinden, når der tales e-handel i Danmark. Men målt på volumen er banken en af de danske giganter på nettet.

Hver dag bliver der handlet mellem 250.000 og 300.000 gange på bankens trading-platform, og mellem 50 og 100 milliarder kroner flytter plads – og disse tal fortsætter opefter, år for år.

"Vi har haft vækst på toplinjen med over 50 procent om året, og lige nu er vi 1.300 ansatte og har 100.000 kunder i 180 lande, når kunderne, vi har fået gennem partnerskaber, tælles med. Så vi er faktisk den største internetbaserede forretning i Danmark," siger Kim Fournais, administrerende direktør i og stifter af Saxo Bank.

Sammen med sin direktørkollega Lars Seier Christensen grundlagde han banken under navnet Midas i 1992. Da brugen af internettet begyndte at spire frem, så de hurtigt mulighederne i teknologien og gjorde det efterhånden muligt for alle og enhver at kaste sig over handel med aktier, valuta og meget andet. Det var helt nyt på det tidspunkt.

Pionerer

"Før vi begyndte med vores internetbaserede trading-platform, var det ikke muligt for private at være med. Vi gav dem mulighed for at sidde hjemme i deres stuer med værktøjer, der er fuldt på højde med det, de bruger i de største banker. Der var vi pionerer," siger Kim Fournais.

Gennem bankens trading-platform kan alle, der har lidt på kistebunden til at starte med, sidde og handle i realtid på verdens børser. Alt fra guld og olie og store armbevægelser til lidt hygge-aktier.

Tiger Woods på en tennisbane

Hemmeligheden bag Saxo Banks succes har været at skille ét led i værdikæden ud og koncentrere sig om det, forklarer direktøren. Han inddeler kæden i tre led:

Likviditet – at råde over det, der kan handles, som valuta eller aktier. Facilitering – at gøre det nemt at jonglere rundt med pengeprodukterne. Og distribution – at have kontakten til kunderne. Her er Saxo Bank gået helt rent efter trin to, faciliteringen.

"Hvorfor spiller Tiger Woods ikke også tennis? Fordi det ikke er det, han er god til. Traditionelle banker som for eksempel vores partner Citibank har prøvet at gøre det hele selv. De er gode til det første og det sidste led, mens det måske halter lidt med faciliteringen. Vi har til gengæld hele vejen igennem satset på at være de bedste til det mellemste led," siger Kim Fournais.

Det mål er blevet nået i en grad, så Saxo Bank i dag har et stort marked for at levere underliggende it-systemer til onlinehandel til andre banker over hele verden. Saxo Bank står for al teknikken og tager kun betaling i form af en andel af indtjeningen. En 'no cure, no pay'-aftale.

"Vi sørger for infrastrukturen, hosting, hele møllen. De får ingen faste udgifter og skal bare koncentrere sig om at servicere deres kunder og sælge til dem," siger Kim Fournais.

Med 350 it-folk ansat, heraf en del i Skt. Petersburg, er Saxo Bank da også et teknologitungt firma. Halvt it-selskab, halvt bank, karakteriserer banken sig selv.

Meget mere e-learning

I juryens begrundelse for 1. pladsen til Saxo Bank er der lagt vægt på bankens pædagogiske evner og brug af e-learning. Det har gjort det muligt for private at gå i krig med aktiehandel på professionelt niveau, lyder det. Men Kim Fournais er endnu ikke selv så imponeret over den del af forretningen.

"Vi har gjort det lidt og har meget fokus på at gøre det endnu mere. Vi er slet ikke der, hvor vi gerne vil være, men der er en masse i pipelinen," lover han.

I pipelinen er andre services end handel på bankens platform. Blandt andet er et system til internationale betalinger på trapperne. Og med styr på kundernes penge, er der et godt grundlag for at ekspandere og gå efter nye markeder.

"I og med vi har betalingsdelen og kapitalmarkedsdelen, kan det kobles til mange andre muligheder. Det kunne være global fragt, hvor vi kan være clearingcenter og ordne alt omkring betalingerne. Så forretningsmodellen kan sagtens skaleres op. Det er ikke noget, vi fokuserer på lige nu, men vi går da rundt og leger med tanken," siger Kim Fournais.

Uanset hvad Kim Fournais og resten af Saxo Bank satser på, er fundamentet i hvert fald solidt. 2007 gav et overskud på 365 millioner kr. før skat. Og transport er der også styr på: I starten af februar købte de to direktører nemlig et privat jetfly til 42 millioner kroner, så de kan komme hurtigere rundt i verden.

Tilbage til artiklen Her er Danmarks bedste netbutikker

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S