Danske virksomheder mener, at online salg er uhyre vigtigt og vil stige i fremtiden.
Men virksomhederne har stadig hverken strategi, mål, organisation eller planer på plads for at få onlinesalget til at lykkes.
Det viser en analyse af danske virksomheders brug af e-commerce, lavet af konsulenthuset Mercuri Internationals analyse-afdeling.
"Danske virksomheder ved godt, at online salget bliver en af de vigtigste salgskanaler i fremtiden, og at der er masser af penge at tjene," siger seniorkonsulent i Mercuri International, Henrik Ehlers.
"Alligevel kan man have fornemmelsen af, at mange af dem sidder med hænderne i skødet og er glade for at konkurrenten ikke er gået i gang endnu."
FDIH: Der er noget om snakken
Brancheorganisationen for de nethandlende er enig i, at det kan blive bedre og efterlyser bedre uddannelsesmuligheder.
"Mange udnytter ikke potentialet til fulde," siger Morten Kamper, direktør i Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH).
"Men det skyldes langt hen ad vejen manglende kompetencer inden for disciplinen."
"Jeg savner større opmærksomhed i uddannelsessystemet. Jeg mener, at vi mangler en egentlig tværgående uddannelse for e-handel," siger Morten Kamper.
87 procent vil gerne
I analysen, der er foretaget som en stikprøve blandt salgs- og marketingansvarlige i Danmark, erkender virksomhederne, at onlinesalget er et fremragende medie til at skaffe flere kunder, til at skabe mersalg og til at skabe øget kundeloyalitet.
87 procent siger, at onlinesalget skal prioriteres og 69 procent af virksomhederne mener, de kunne sælge betydeligt mere, hvis de forbedrede deres online salg.
"Især business to business-virksomhederne har endnu ikke formået at udnytte dette kæmpepotentiale," siger Henrik Ehlers.
"De holder sig til de mere traditionelle salgsprocesser og er ikke fortrolige med at generering af kundeleads foregår på nettet og købet afsluttes i salgsafdelingen."