Forening: Send dit gamle it-udstyr til fattige lande

Brugt it-udstyr fra danske virksomheder skal mindske den digitale kløft mellem i- og ulandene, mener foreningen Fair Danmark, som derfor sender brugt it-udstyr fra Danmark til fattige lande.

Artikel top billede

I midten ses formand for foreningen Fair Danmark, Bent Blindbæk, på besøg hos et af organisationens lokale samarbejdspartner National Initiative for Civic Educations (NICE) biblioteker i Mchinji, Malawi.

De fattige lande skal have gavn af udtjent it-udstyr fra danske virksomheder.

Det mener foreningen Fair Danmark, der arbejder på at mindske den digitale kløft mellem industri- og udviklingslande.

Derfor leverer foreningen brugt, men fuldt funktionsdygtigt it-udstyr som harddiske, tastaturer, skærme og printere til fattige lande.

"Informationsteknologi kan give udviklingslandene et skub i den rigtige retning økonomisk såvel som demokratisk," siger Bent Blindbæk, stifter af foreningen Fairs danske afdeling.

"En stor del af det udtjente udstyr fra danske virksomheder er stadig væk fuldt funktionsdygtigt. Virksomheder skifter typisk for eksempel pc'er hvert tredje år, men de kan være lige så gode som nye i et land, hvor man stort set ikke har adgang til it."

Open source

For virksomheder med over 500 medarbejdere koster ordningen 70 kroner per medarbejder og indebærer, at Fair henter udstyret, sletter data, installerer ny software, som til skolebrug eksempelvis indeholder hele programserien til Ubuntu eller redhat.

Derefter sender foreningen Fair Danmark i første omgang det brugte it-udstyr til Malawi i Afrika samt sørger for træning og oplæring på lokalt niveau.

I tilfælde af defekt sørger foreningen ligeledes for, at udstyret eller tilsvarende udstyr leveres tilbage til Danmark til destruktion, så miljøregnskabet i sidste ende går lige op.

Udover de beløb, som virksomhederne betaler, er der planer om at søge støtte til projektet gennem Danida.

Ingen grund til at frygte datamisbrug

Foreningen stammer oprindelig fra Norge, hvor den så dagens lys i 2002.

"Jeg synes jo, at det var hårrejsende at se hundredvis af pc'er blive destrueret hvert år i Norge, når der samtidig er et skrigende behov for computere i undervisningssektoren i ulande, hvor de kan give millioner af verdens fattigste adgang til informationsteknologi og et bedre liv," siger den norske stifter Knut Foseide, som selv er it-uddannet, til It-forum Midtjylland.

Den norske moderforening har indtil nu leveret godt 10.000 pc'er til omkring 200 skoler i 15 udviklingslande, hvilket er kommet cirka 200.000 lærere og elever til gavn.

Pc'erne kommer fra 80 norske partnervirksomheder, herunder blandt andet en ny aftale med det norske teleselskab, Telenor, der fremover vil levere mellem 1.000 og 2.000 bærbare pc'er om året til foreningen.

Helt så mange er der endnu ikke i den danske afdeling, der ind til videre har opnået to partneraftaler med danske virksomheder, men flere er på vej, oplyser Bent Blindbæk fra Fair Danmark.

Frygter datamisbrug

Når der endnu ikke er flere virksomheder med i den danske ordning skyldes det ifølge Bent Blindbæk, at danske virksomheder er bange for, at de data, der ligger på virksomhedernes udtjente pc'er ikke bliver slettet godt nok, og derfor kan gendannes af it-kriminelle.

Men det behøver de ikke at bekymre sig om, mener Bent Blindbæk.

Han henviser til foreningens sletteprogram, Fair Computer Recycling Suite (FCRS), der er udviklet i samarbejde med Unesco og baseret på open source softwarekernen WIPE.

Gennem 35 overskrivninger af data med en tilfældig algoritme skulle det være umuligt at gendanne data på harddisken.

"Vi har endnu ikke stødt på nogen, der kunne bevise, at de kan genskabe data på en harddisk, der har været udsat for den behandling," siger Bent Blindbæk.

Når virksomheder har indleveret en brugt pc til Fair Danmark, og harddisken er blevet slettet, modtager virksomheden en sletterapport.

Bent Blindbæk regner med, at den første container med i omegnen af 400 til 450 pc'er vil blive sendt af sted til efteråret.

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2026

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.700 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 70 talere og møde mere end 50 leverandører over to dage.

    18 & 19 november 2026 | Gratis deltagelse

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    MLOps Engineer til opbygning af Forsvarets nye AI-platform

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Everllence

    Head of Digital Solutions

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo

    Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

    Boris Sudar

    Renewtech ApS

    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S

    Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

    Mikkel Bernt Buchvardt

    Elbek & Vejrup A/S