Googles annonce-format banker alt og alle

Annonce omsætningen i USA steg med 26 procent i 2007. Samtidig forblev det Google-dominerede søgeformat markedets største.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Annoncer tilknyttet søgninger stod for 41 procent af den samlede omsætning på det amerikanske marked, hvilket er et procentpoint mere end året før.

I 2007 voksede søge-annoncering med 30 procent, hvilket er med til at forklare den fortsatte succes for Google, som dominerer dette annonce-format.

Dette forklarer også, hvorfor Microsoft forsøger at komme ind på markedet for internet-annoncering.

Indtil videre har virksomheden ikke levet op til sin målsætning på området på trods at store investeringer.

Microsoft har sagt, at et af nøgleelementerne i virksomhedens annonce-strategi er at kunne konkurrere på lige fod med Google.

Skærm-annoncer, der inkluderer formater som for eksempel bannere, sponsorater og video stod for 34 procent af omsætningen i 2007.

I denne kategori er det Yahoo, der sidder på den dominerende position, mens Google har en mindre position. Det tredjestørste format er rubrikannoncer.

55 procent af omsætningen på markedet kommer fra virksomheder, der annoncerer med enten produkter eller services. For eksempel detail, fritids og underholdningsfirmaer. Udbydere af finansielle services står for 15 procent af al markedets omsætning.

I 2007's tredje kvartal blev der brugt 25 milliarder kroner på annoncering, og i årets fjerde kvartal ramte dette tal 29 milliarder, lyder det fra IAB (Interactive Advertising Bureau).

De 10 største annonceringsvirksomheder stod for 70 procent af al omsætning i USA, og Top 50 over virksomheder på markedet stod for 89 procent.

Oversat af Jimmie Gustafsson

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Netcompany A/S

IT Consultant

Midtjylland

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Københavnsområdet

KMD A/S

DevOps Engineer

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S