Artikel top billede

Nettets nye medier skal tages med et gran salt

Klumme: Det sker stadig oftere, at store begivenheder kommer til verdens kendskab gennem øjenvidneberetninger i nye medier, men der mangler noget eller nogen, som kan sortere, filtrere og prioritere.

Senest var det jordskælvet i Kina, som blev rapporteret på nettet ved første rystelse, længe inden CNN eller andre var fremme på stedet. Den kinesiske videotjeneste video.qq.com og fototjenesten yupoo.com havde hurtigt billeder og videoer fra jordskælvsramte områder, men Twitter var vist den første, der sendte rapporter til Vesten, og så gik det ellers hurtigt.

Der er ingen tvivl om, at de nye tjenester kombineret med mobiltelefoner, der kan tage billeder og video, er i fuld gang med at ændre måden, nyheder bliver rapporteret på.

De er formodentlig også en del af forklaringen på, at de kinesiske myndigheder har været usædvanlig åbne og meddelsomme. Hele verden kunne følge med, så det var vanskeligere for myndighederne at fortie ødelæggelsernes omfang og skjule, at deres bygninger ikke er jordskælvssikrede.

Der mangler kildekritik

Det fungerer, men det har sine begrænsninger. For eksempel var der ingen øjenvidneberetninger fra katastrofen i Myanmar på nettet, for borgerne i dette land har ikke mulighed for at rapportere.

Hvis man får al sin information fra Twitter, Jaiku og den slags, vil man næppe ane, at der har været en naturkatastrofe i Myanmar.

Når det virker, er det interessant, at der ikke er nogen redaktionel proces. Hvis vi synes, noget er vigtigt eller interessant, spreder vi det, og dramatiske historier med gode billeder eller video får størst udbredelse.

Der er heller ingen kildekritik og dermed stor risiko for, at fejlinformationer breder sig og bliver ophøjet til sandheder, fordi de går verden rundt, inden nogen undersøger sagerne.

Personlige beskedder på nettet

De nye tjenester kan bestemt ikke stå alene, men fremover vil de stå for den rå, hurtige, ufiltrerede nyhedsdækning. De har fået den rolle, som først aviser, siden radio og tv har haft.

Og de er ikke bare hurtigere end de traditionelle medier. De er også velegnede til meget målrettede nyheder til et lille publikum.

Under skuddramaet på Virginia Tech i USA, hvor to unge mænd skød og dræbte lærere og elever, benyttede man Facebook til at fortælle venner og familie, hvor man var, og at de ikke skulle være bekymrede. Det er en vigtig nyhed for de pårørende, men ikke for andre, så den er ikke egnet til de traditionelle massemedier.

På samme måde benyttede man Twitter og andre tjenester under skovbrandene i Californien dels til at fortælle venner og familie, hvor man var, dels til at rapportere om brandenes udbredelse.

Nogen bør prioritere

De nye tjenester har bestemt vist deres værd, men der er et stykke vej, før de bliver rigtig effektive. Det er meget fragmenteret – nærmest kaotisk. Det er svært at finde rundt i, og det er helt umuligt at få et overblik. Der mangler noget eller nogen, som kan sortere, filtrere og prioritere.

Der vil nok gå nogle år, før de nye tjenester finder deres endelige plads i mediebilledet, og det er ikke til at sige, hvilken plads det bliver. Men at de har en plads, er der ingen tvivl om.

De kan noget, ingen andre medier kan.

Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet
Peytz & Co.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere