Nettets nye medier skal tages med et gran salt

Klumme: Det sker stadig oftere, at store begivenheder kommer til verdens kendskab gennem øjenvidneberetninger i nye medier, men der mangler noget eller nogen, som kan sortere, filtrere og prioritere.

Artikel top billede

Senest var det jordskælvet i Kina, som blev rapporteret på nettet ved første rystelse, længe inden CNN eller andre var fremme på stedet. Den kinesiske videotjeneste video.qq.com og fototjenesten yupoo.com havde hurtigt billeder og videoer fra jordskælvsramte områder, men Twitter var vist den første, der sendte rapporter til Vesten, og så gik det ellers hurtigt.

Der er ingen tvivl om, at de nye tjenester kombineret med mobiltelefoner, der kan tage billeder og video, er i fuld gang med at ændre måden, nyheder bliver rapporteret på.

De er formodentlig også en del af forklaringen på, at de kinesiske myndigheder har været usædvanlig åbne og meddelsomme. Hele verden kunne følge med, så det var vanskeligere for myndighederne at fortie ødelæggelsernes omfang og skjule, at deres bygninger ikke er jordskælvssikrede.

Der mangler kildekritik

Det fungerer, men det har sine begrænsninger. For eksempel var der ingen øjenvidneberetninger fra katastrofen i Myanmar på nettet, for borgerne i dette land har ikke mulighed for at rapportere.

Hvis man får al sin information fra Twitter, Jaiku og den slags, vil man næppe ane, at der har været en naturkatastrofe i Myanmar.

Når det virker, er det interessant, at der ikke er nogen redaktionel proces. Hvis vi synes, noget er vigtigt eller interessant, spreder vi det, og dramatiske historier med gode billeder eller video får størst udbredelse.

Der er heller ingen kildekritik og dermed stor risiko for, at fejlinformationer breder sig og bliver ophøjet til sandheder, fordi de går verden rundt, inden nogen undersøger sagerne.

Personlige beskedder på nettet

De nye tjenester kan bestemt ikke stå alene, men fremover vil de stå for den rå, hurtige, ufiltrerede nyhedsdækning. De har fået den rolle, som først aviser, siden radio og tv har haft.

Og de er ikke bare hurtigere end de traditionelle medier. De er også velegnede til meget målrettede nyheder til et lille publikum.

Under skuddramaet på Virginia Tech i USA, hvor to unge mænd skød og dræbte lærere og elever, benyttede man Facebook til at fortælle venner og familie, hvor man var, og at de ikke skulle være bekymrede. Det er en vigtig nyhed for de pårørende, men ikke for andre, så den er ikke egnet til de traditionelle massemedier.

På samme måde benyttede man Twitter og andre tjenester under skovbrandene i Californien dels til at fortælle venner og familie, hvor man var, dels til at rapportere om brandenes udbredelse.

Nogen bør prioritere

De nye tjenester har bestemt vist deres værd, men der er et stykke vej, før de bliver rigtig effektive. Det er meget fragmenteret – nærmest kaotisk. Det er svært at finde rundt i, og det er helt umuligt at få et overblik. Der mangler noget eller nogen, som kan sortere, filtrere og prioritere.

Der vil nok gå nogle år, før de nye tjenester finder deres endelige plads i mediebilledet, og det er ikke til at sige, hvilken plads det bliver. Men at de har en plads, er der ingen tvivl om.

De kan noget, ingen andre medier kan.

Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet
Peytz & Co.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Mere om samme emne

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S