IFPI anklager: Teleselskaber lukker øjnene for pirater

Piraternes fildeling har drevet teleselskabernes lukrative bredbånd frem, mener musikbranchen. Nonsens, svarer teleindustrien: Pladeindustrien er døende, og vi skal ikke redde stumperne.

Artikel top billede

Teleselskaberne har tjent store penge på ulovlig fildeling, og må nu tage et ansvar for at stoppe piraterne, mener Jesper Bay, IFPI.

I dag starter en dialogrække i Kulturministeriet, der skal bringe teleindustrien og musikindustrien tættere på hinanden i kampen mod piratkopiering og fildeling.

Men dialogen kan hurtigt blive til skarp menings-udveksling, for de to parter er rygende uenige om især et hovedpunkt: Hvem har ansvaret for at stoppe de ulovlige fildelere?

Musikbranchen er ikke i tvivl om, at udbyderne af teleinfrastrukturen har et stort ansvar for at stoppe piraterne.

Spinder guld på ulovligheder

Teleselskaberne spinder nemlig guld på bredbånds-brugerne, der ulovligt deler musik og film med hinanden, er holdningen.

Folk efterspørger jo ikke bredbånd for at kunne sende hurtige e-mails eller for at browse på nettet, men for at kunne dele film og musik ulovligt, lyder argumentet fra Jesper Bay, talsmand for musikorganisationen IFPI.

”Teleselskaberne har de seneste 10 år brugt den ulovlige trafik som omdrejningspunkt for deres salg af bredbånd. Det har man ikke sagt officielt, men det er reelt det, der er foregået. Og man har tjent rigtig mange penge på det, omend indirekte,” siger han.

Er telebranchen ligeglad?

Han langer kraftigt ud mod teleselskaberne, som han opfordrer til at tage ansvar for ulovlighederne på deres infrastruktur.

”Det er lysende klart, at den væsentlige del af bredbåndstrafikken er til udveksling af film og musik. Teleselskaberne kender udmærket brugernes motivation for at erhverve de meget hurtige bredbåndsforbindelser,” siger Jesper Bay.

Han mener, at telebranchen bør overveje, om det er holdbart argument i 2008, at være ligeglad med, hvad ens produkter bliver brugt til.

”Jeg siger ikke, at telebranchen baserer sin forretning på ulovligheder, men en del af brugerne bruger deres bredbånd til det. Det er relativt veldokumenteret. Skal det have konsekvenser for teleselskaberne, at de ved, at deres produkter blev misbrugt? Det ville det muligvis have i mange andre brancher,” siger Jesper Bay.

"Fuldstændig nonsens"

Musikbranchens argumenter vinder ikke det ringeste gehør hos formanden for Telekommunikationsindustrien, Jens Ottosen-Støtt.

Han kan ikke se, at hans branche har større ansvar end DSB og Vejvæsenet for, at infrastrukturen bruges til noget ulovligt.

Og det er bestemt ikke ulovlig fildeling, der har drevet udbygningen af bredbåndsnettet frem. Den udlægning kalder han en total forvanskning.

Jesper Bay har Ortofon-problemet

”Det er fuldstændig nonsens. Udviklingen af bredbåndet og de høje hastigheder på nettet, er et produkt af pres fra myndigheder og politikere for at få skabt et informationssamfund. Alle er enige om, at vi skal op på større båndbredder for at kunne udveksle den nødvendige information. Ikke mindst erhvervslivet stiller krav om at kunne sende stadig større datamængder,” siger Jens Ottosen-Støtt.

Ifølge teleformanden udgør andelen af ulovlige fildelere en mindre procentdel af bredbåndskunderne.

Sagens virkelige kerne er ifølge Jens Ottosen-Støtt snarere den, at pladeindustrien er døende og kæmper for sit liv.

”Jesper Bay har det, jeg vil kalde Ortofon-problemet. Han sidder med en teknologi, som er ved at blive kørt agterud, og et forretningsgrundlag, som er ved at forsvinde. Han skal redde stumperne, men det er ikke telebranchen, der skal sikre ham,” siger Jens Ottosen-Støtt.

Ortofon producerede grammofon-pick-up’er, hvis nogen husker det medie.

”De lavede verdens bedste pick-up’er, men det hjalp dem ikke i længden. Vi oplever det samme med pladeindustrien, som er ved at forsvinde til fordel for mp3-afspillere,” siger Jens Ottosen-Støtt.

Hårdknudeagtig situation

Selvom fronterne således er trukket tydeligt op, ser IFPI’s Jesper Bay frem til, at dialogmøderne i Kulturministeriets regi kan få løst op for den hårdknudeagtige situation, han føler, at parterne sidder i lige nu.

”Det er ulogisk, hvis vi står langt fra hinanden. Udbyderne forsøger også at lave forretning ud af musikken. Her har vi fuldstændig de samme interesser. Det langsigtede mål må være, at begge parter har brug for et velorganiseret, lovligt marked i stedet for et små-anarkistisk, ulovligt marked,” siger Jesper Bay.

Transportør, intet andet

Telebranchen er ikke tilhænger af ulovligheder, understreger Jens Ottosen-Støtt.

Men han vil ikke være med til at overvåge brugerne. Det er ikke hans medlemmers opgave, siger han.

”Telebranchen er transportører, ikke andet. Hvis vi huser nogen, der begår ulovligheder, skal vi gribe ind. Den diskussion havde vi også i forbindelse med terrorloven. Det er ikke vores opgave, at overvåge kunderne, men bliver vi gjort opmærksom på ulovligheder, kan vi stoppe det. Vi kræver bare, at der ligger en valid retsafgørelse til grund for det,” siger han.

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S