Artikel top billede

Alvorlig CSC-fejl sender offentlige systemer i sort

Skat har lukket alle sine it-systemer på grund af en alvorlig fejl, som aldrig er set før. Skats leverandør, CSC, ville rette i en database, men begik en kæmpe brøler.

Det, der ikke burde ske, er sket.

På grund af en følgefejl i en database har Skat siden klokken 9.30 fredag morgen været helt i sort, fordi stort set alle it-systemer er blevet lukket ned.

Derfor kan Skat på nuværende tidspunkt ikke betjene sine kunder ved hverken skattecentrene, motorekspeditionerne, på telefonen, ligesom TastSelv også er lukket ned.

Følgefejlen har ikke kun ramt Skat. Også en række andre store offentlige kunder, som kører på samme main frame og databasesystem, er blevet ramt.

Forbløffet

"Vi forventer, at systemerne fungerer hos vores leverandør. Derfor er vi noget forbløffede over, at den slags fejl kan forekomme i det hele taget,” siger fagchef for it-service hos Skat, Kim Troels Rasmussen.

Lige nu koncentrerer fagchefen sig om at få et overblik over, hvad der er foregået og på at minimere konsekvensen for kunderne.

Situationen bliver betragtet som særdeles alvorlig hos Skat, og samarbejdet med CSC trækker ikke i den positive retning.

Ikke nogen lille fejl

”Det er ikke nogen lille fejl,” siger Kim Troels Rasmussen.

Skats leverandør CSC har lagt en patch på sin db2 database forrige weekend, og det har medført en fejl i databasen, som for alvor slog igennem fredag morgen klokken 9.30.

Det kan have skabt fejl i Skats data, som ikke bliver skrevet korrekt ned i databasen. Derfor lukkede Skat systemerne klokken 10.30.

”Der er ingen grund til, at vi opdaterer ting, som ikke bliver gemt. Nu er vi i gang med at finde ud af, hvor store konsekvenser det her får på det arbejde, der er foregået på systemerne i løbet af ugen,” forklarer fagchefen.

Når Kim Troels Rasmussen har et overblik, vil han tage stilling til, hvad der skal gøres.

”Vi skal finde ud, af om vi er så heldige, at vi bare kan starte systemerne og køre videre, eller om der forestår et større rydningsarbejde,” fortæller han.

Vil data gå tabt?

I værste tilfælde består oprydningsarbejdet i, at der er blevet indtastet data i CSC-systemerne, som risikerer er gået tabt i større eller mindre grad.

Hvis databaserne har været korrupte i ugens løb kan det i værste fald betyde, at andre systemer, som trækker på de data, har trukket forkerte data og brugt dem i videreberegninger og lagringer i andre systemer.

”Det kan gå hen og blive temmelig omfattende,” erkender Kim Troels Rasmussen.

Han forventer, at IBM og CSC, som undersøger sagen, kan give en melding i løbet i dag.

”Jeg tør ikke sætte noget tidspunkt, men vores kraftige forventning er i dag,” siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere