Alvorlig CSC-fejl sender offentlige systemer i sort

Skat har lukket alle sine it-systemer på grund af en alvorlig fejl, som aldrig er set før. Skats leverandør, CSC, ville rette i en database, men begik en kæmpe brøler.

Artikel top billede

Det, der ikke burde ske, er sket.

På grund af en følgefejl i en database har Skat siden klokken 9.30 fredag morgen været helt i sort, fordi stort set alle it-systemer er blevet lukket ned.

Derfor kan Skat på nuværende tidspunkt ikke betjene sine kunder ved hverken skattecentrene, motorekspeditionerne, på telefonen, ligesom TastSelv også er lukket ned.

Følgefejlen har ikke kun ramt Skat. Også en række andre store offentlige kunder, som kører på samme main frame og databasesystem, er blevet ramt.

Forbløffet

"Vi forventer, at systemerne fungerer hos vores leverandør. Derfor er vi noget forbløffede over, at den slags fejl kan forekomme i det hele taget,” siger fagchef for it-service hos Skat, Kim Troels Rasmussen.

Lige nu koncentrerer fagchefen sig om at få et overblik over, hvad der er foregået og på at minimere konsekvensen for kunderne.

Situationen bliver betragtet som særdeles alvorlig hos Skat, og samarbejdet med CSC trækker ikke i den positive retning.

Ikke nogen lille fejl

”Det er ikke nogen lille fejl,” siger Kim Troels Rasmussen.

Skats leverandør CSC har lagt en patch på sin db2 database forrige weekend, og det har medført en fejl i databasen, som for alvor slog igennem fredag morgen klokken 9.30.

Det kan have skabt fejl i Skats data, som ikke bliver skrevet korrekt ned i databasen. Derfor lukkede Skat systemerne klokken 10.30.

”Der er ingen grund til, at vi opdaterer ting, som ikke bliver gemt. Nu er vi i gang med at finde ud af, hvor store konsekvenser det her får på det arbejde, der er foregået på systemerne i løbet af ugen,” forklarer fagchefen.

Når Kim Troels Rasmussen har et overblik, vil han tage stilling til, hvad der skal gøres.

”Vi skal finde ud, af om vi er så heldige, at vi bare kan starte systemerne og køre videre, eller om der forestår et større rydningsarbejde,” fortæller han.

Vil data gå tabt?

I værste tilfælde består oprydningsarbejdet i, at der er blevet indtastet data i CSC-systemerne, som risikerer er gået tabt i større eller mindre grad.

Hvis databaserne har været korrupte i ugens løb kan det i værste fald betyde, at andre systemer, som trækker på de data, har trukket forkerte data og brugt dem i videreberegninger og lagringer i andre systemer.

”Det kan gå hen og blive temmelig omfattende,” erkender Kim Troels Rasmussen.

Han forventer, at IBM og CSC, som undersøger sagen, kan give en melding i løbet i dag.

”Jeg tør ikke sætte noget tidspunkt, men vores kraftige forventning er i dag,” siger han.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Salesforce

    Sådan høster det offentlige værdi af AI-agenter

    AI-agenter skaber allerede resultater i kommunal sammenhæng, men det kræver klare mål og viden om mulighederne for at få størst gevinst af indsatsen.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job