Eksperter: Markedet har plads til Google-browser

På trods af etablerede spillere som Internet Explorer og Firefox er der rum til Googles nye Chrome-browser, vurderer eksperter.

Artikel top billede

"Vi skifter ikke bare browser, fordi Google har en ny," siger Niels Ole Finnemann fra Århus Universitet.

Microsoft sidder i dag komfortabelt på markedet for browsere. Virksomhedens Internet Explorer har ifølge TheCounter.com 78 procent af verdensmarkedet, mens Firefox følger efter med lidt over 16 procent.

Dermed sidder de to alene på 94 procent af markedet, og det er her, at Chrome skal finde brugerne.

"Der er egentlig kun to steder at tage markedsandele; hos Microsoft og måske også Firefox. Men Microsoft kan godt tabe 10 til 15 procent, uden at det er andet end et symbolsk problem for virksomheden," siger professor Niels Ole Finnemann, der er leder af Center for Internetforskning i Århus.

Han tilføjer, at det er vigtigt for Google, at firmaet udnytter mange af de services, som de har haft så stor succes med indtil nu. Ellers kan det blive svært, understreger han.

"Vi skifter ikke bare browser, fordi Google har en ny, medmindre det bliver en langt bedre grænseflade. Og det kan det så blive, fordi Google har en række nyhedsservices," siger Niels Ole Finnemann.

Ifølge professor Mogens Kühn Pedersen fra Copenhagen Business School er det ikke nødvendigvis i de vestlige lande, at vi kommer til at se Chrome gøre størst indtog.

Han vurderer, at den har gode chancer i lande som Tyrkiet, Brasilien, Kina og Indien.

"I de lande er de mere åbne for, at der kommer nye produkter. De er ikke bundet op på den klassiske struktur, derimod bruger de mere applikationer, der ikke er bundet op på specifikke browsere, så der kan man godt forestille sig, at de her open source-browsere vinder frem," forklarer Mogens Kühn Pedersen.

Loyale Firefox-brugere svære at lokke

En af de helt store udfordringer for Google bliver at kapre kunderne, for de skal have en god grund til at droppe det produkt, som de har vænnet sig til.

I går påpegede analytiker Anders Elbak fra IDC over for Computerworld, at brugerne ofte ikke er bevidste om, hvilken browser de bruger. Og de bevidste er loyale brugere, og de kan være svære at lokke væk, mener Niels Ole Finnemann.

"Firefox har nok et inkarneret publikum, der er stærkt entusiastisk, og de skal have et godt alternativ for at slippe Firefox," siger Niels Ole Finnemann.

Udover de to store spillere på markedet er der også en række mindre kendte browsere. En af dem er norske Opera, som ifølge TheCounter.com sidder på lidt under én procent af markedet. Googles indtrængen på markedet kommer dog ikke til at betyde enden for den norske miniput, vurderer Mogens Kühn Pedersen.

"Opera gør sig gældende på mobiltelefoner, hvor den er fremragende, og derfor har den en stærk position i Vesteuropa," siger Mogens Kühn Pedersen.

Udover de nævnte browsere har Apples Safari en markedsandel på 3,4 procent.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    BI Enterprise Architect

    Midtjylland

    Sundhedsdatastyrelsen

    Sektionsleder til sektion for it-arkitektur

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S