Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

CIA's ekstreme teknologi-forvandling, del 1

Det er ikke så tit, at en medieorganisation bliver inviteret hen til CIA's hemmelige hovedkvarter i Virginia. Kom bag facaden på CIA's it-drevne forandring, som CIO Al Tarasiuk står i spidsen for.

Computerworld News Service: I sit første medieinterview nogensinde kommer Al Tarasiuk med en detaljeret beskrivelse af CIA's store behov for ændringer i organisationen, og hvordan CIA bruger it som værktøj i sin mission efter 9/11.

CIO fik også som de første adgang til andre CIA-medarbejdere.

En it-medarbejder giver et indblik i sit liv som berejst it-medarbejder i CIA og sin unikke karriere, hvor han har gjort tjeneste i fjerne lande og mindst én krigszone.

En afdelingsleder i CIA's National Clandestine Service fortæller detajleret om, hvad it kan og ikke kan gøre for CIA.

Under et to timer langt interview og flere opfølgningssamtaler kommer Al Tarasiuk med en uklassificeret gennemgang af, hvordan Web 2.0-teknologier, agil projektledelse og stærk it-ledelse gør CIA i stand til at dele flere informationer inden for den gådefulde og kontroversielle organisation og samarbejde mere effektivt med de 15 andre efterretningstjenester.

"Systemet blinkede rødt"

Man vader ikke bare ind i CIA for at interviewe it-chefen, som man måske ville gøre med en anden it-chef i en anden virksomhed i en anden tilfældig kontorpark.

Køreturen på Route 123 gennem de skovdækkede og varme forstader i Northern Virginia denne morgen i juni er overraskende rolig.

Men så lige inden man drejer ind til George H. W. Bush Center for Intelligence kommer man i tanke om, at ved lige præcis det her lyskryds var der i 1993 en pakistansk mand ved navn Mir Aimal Kasi, der skød på en række af ventende biler med sin AK-47 og dræbte to CIA-medarbejdere og sårede tre andre.

Og når man kører videre gennem sikkerhedskontrollen slår det en, at de CIA-medarbejdere man kører forbi har kolleger, der befinder sig et eller andet sted i Afghanistan eller Irak, eller hvor CIA nu har spioner og it-folk, der indsamler oplysninger til det Hvide Hus og Pentagon.

Sikkerheden for gæster er hyppig og grundig. Dit navn? Din kontakt på stedet? Dit cpr-nummer? Dit mobilnummer tak?

Men så møder man Al Tarasiuk i sit store behagelige hjørnekontor på syvende etage.

Han ser ud til at være omkring de 50, er høj og iført en konservativ skjorte og et slips - han kunne være CIO for enhvert stort multinationalt selskab.

På hans bogreol står blandt andet "The Big Switch","The New CIO Leader" og "Enterprise Architecture As Strategy".

På de næsten tre år, Al Tarasiuk har været CIO, har en af hans vigtigste opgaver faktisk været at få en mere virksomhedsagtig mentalitet ind i CIA's it-operationer og medarbejdere.

Men lige så let som Al Tarasiuk diskuterer agil udvikling og SOA og it-ledelse - typiske it-ting - skifter han højtideligt over til de barske realiteter i hans branche.

9/11 - det gider jeg ikke tale om

Når han bliver spurgt til problemerne med informationsdeling omkring 9/11, virker han lidt irriteret.

"Jeg vil ikke udtale mig om 9/11," siger han. "Men jeg vil gerne fortælle om, hvordan vi har forbedret os siden".

Han kender godt til indholdet af dokumenter som "9/11 Commission Report", "The Intelligence Reform and Terrorism Prevention Act of 2004" og "Commission on the Intelligence Capabilities of the United States Regarding Weapons of Mass Destruction".

De peger alle på et stort behov for, at regeringens 16 efterretningsorganisationer sætter en stopper for de mangeårige territoriestridigheder og river interne og eksterne informations-siloer ned - altsammen for at opnå mere åben deling af kritiske informationer og undgå de dyre og dødelige fejl, der er sket i fortiden.

"9/11 Commission Report" konstaterer, at de amerkanske efterretningsorganisationer i løbet af foråret og sommeren 2001 modtog en række advarsler om, at al-Qaeda havde planlagt "something very very very big."

Den daværende direktør for CIA, George Tenet, fortalte The 9/11 Commission, at "systemet blinkede rødt."

Siden 9/11 har CIA's mission været af støtte president Bushs forfølgelse af "the global war on terror," og det har øget organisationens behov for førsteklasses efterretninger, datadeling på tværs af hele organisationen og agile it-systemer.

Der hænger to sort-hvide billeder fra 9/11 på Al Tarasiuks kontor - de ødelagte rester af World Trade Center og det vansirede Pentagon.

Når han bliver spurgt, om de hjælper ham med at huske CIA's mission siger han, at det glemmer han aldrig.

"Alle i denne bygning mener, at vi er i krig, og det er det, vi arbejder ud fra hver dag."

"At blive set som missionens katalysator"

Siden Al Tarasiuk fik stillingen som CIO i efteråret 2005 har hans egen mission været privatiseringen af CIA's it - og det er ikke nogen lille opgave.

Strenge sikkerhedskrav, nationale sikkerhedsproblemer og en kultur hvor udspionering og bedrag er en del af hverdagen tilfører opgaven et helt specielt niveau af kompleksitet.

Spioner: Vi har ikke brug for it

I mange år blev it ikke set som et strategisk hjælpemiddel til CIA's succes, fortæller en række CIA-medarbejdere.

Spioner i felten mente ikke, de havde brug for it, og analytikerne der forsøgte at analysere spionernes oplysninger måtte klare sig med forældede datastyringssystemer.

Teknologi var "en trussel og ikke en hjælp", udtalte en CIA-forsker i 2002.

Indtil videre har Al Tarasiuk gjort den 61 år gamle isolerede spionorganisation mere åben over for konceptet om mere effektiv informationsdeling ved hjælp af Web 2.0-teknologier, for eksempel CIA's Wikipedia-lignende Intellipedia, der bruges på tværs af det amerikanske efterretningsmiljø.

Et andet tegn på forandring er et web-baseret samarbejde mellem russiske efterretnings-eksperter i en række amerikanske organisationer, hvilket gør analytikerne i stand til sikkert at dele deres indsigt, analyser og oplysninger om vigtige nyheder om Rusland.

Al Tarasiuk har oprettet et nyt it-ledelsesteam, der har - for første gang - det højeste niveau af støtte fra CIA's ledelse.

Hans team er gået helt over til agile projektledelsesmetoder, virtualiseret 1.000 servere, hvilket er budgetteret til at spare 18 millioner dollars i 2008, og givet frontmedarbejdere i CIA bemyndigelse til at bede om, tage beslutninger om og indføre nye it-værktøjer.

I 2007 kunne Al Tarasiuks endelig erstatte CIA's informationssystem, der var forældet og manglede den grundlæggende funktionalitet, der findes i 1990'ernes mail-systemer, med et mere moderne og brugervenligt system ved navn Trident.

I løbet af processen har Al Tarasiuk forsøgt at puste nyt liv i it-afdelingens image inden for CIA for at matche det, der er nødvendigt i dag, nemlig "at blive set som missionens katalysator og ikke bare en teknologi-shop, der leverer desktoppen," siger han.

Hans budskab om it-drevet forandring og business-not-as-usual har gennemsyret CIA.

"Al sagde, at den nye prioritet er at sætte deadlines og opnå mål," siger Ken Westbrook, chef for business information strategy i CIA's intelligence directorate - de CIA-medarbejdere der analyserer oplysinger og skriver rapporter.

"At eliminere teknologiens jernvægge"

Al Tarasiuk har gennemført ændringer i CIA's it-drift og fået merit for sin indsats.

Men det er ikke ensbetydende med, at alt nu er perfekt - eller i nærheden af at være færdigt.

Ønsket om ændringerne - mere informationsdeling mellem og inden for organisationerne, der frigiver tidligere beskyttede oplysninger fra fragmenterede siloer og tusindvis af databaser - blev trods alt presset ned over hovedet på CIA og de andre organisationer, da Office of the Director of National Intelligence (DNI) blev oprettet i 2004 med det formål at føre tilsyn med alle 16 efterretningsorganisationer.

Den nuværende leder, J.M. "Mike" McConnell, gør sig stor umage med at erstatte "Need to know"-kulturen med "Responsibility to provide" i organisationerne.

Det er et væsentligt skift, fordi det erstatter vidensindsamling med vidensdeling.

"Det der sker i CIA viser faktisk, hvad der sker i hele regeringen, hvor vi har en række organisationer med forældede systemer, som står over for nogle udfordringer og har nogle muligheder, der kræver meget mere fleksibilitet, hurtighed og agilitet," siger Lena Trudeau, program director i National Academy of Public Administration(NAPA), en uafhængig interessegruppe med base i Washington.

Lena Trudeau undersøger, hvordan kollaborative teknologier kan hjælpe med at løse den amerikanske regerings komplekse problemer, der "kræver, at regeringen opfører sig på en anden måde, end mange af disse gamle systemer og processer tillader."

Teknologi er en vigtig del af CIA's overordnede forandring, og det ved Al Tarasiuk godt. "It er organisationens hjerteblod," siger han.

"Jeg forsøger at eliminere de jernvægge, der har eksisteret inden for organisationen i fortiden."

Men den mangeårige strid mellem organisationerne - der er for eksempel ingen varme følelser mellem FBI og CIA - forvinder ikke fra den ene dag til den anden. Og så er der de konstante konflikter såsom påstande om at CIA-medarbejdere har tortureret fanger og været involveret i den slags aktiviteter i hemmelige fængsler eller "black sites" i udlandet.

Når Al Tarasiuk bliver spurgt, hvordan han holder sine it-medarbejderes fokus på den nuværende mission og ikke på konflikter omkring CIA, svarer han resolut:

"CIA's historie og de ting der er sket i fortiden gør, at det altid fungerer som en lynafleder, når der er diskussioner om organisationen. En af mine roller, som jeg tager meget seriøst, er at isolere vores folk fra alle de påstande, der ikke er rigtige. Jeg fortæller dem stort set bare, at de ikke skal tænke over det og fokusere på missionen."

Og så er der de kulturelle forskelle - selv inden for CIA - der er svære at komme udenom. "Forsøget på at få folk til at dele er et meget større problem, end nogen er villige til at indrømme," siger Ken Orr, grundlægger og chefforsker på The Ken Orr Institute, der forsker i virksomhedsteknologi.

Ken Orr er tidligere medlem af National Research Council Committee, som har været rådgiver på FBI's teknologiprojekter.

"En stor del af det handler om semantik og sprog - for at forbinde punkterne er man nødt til at være sikker på, at man taler om de samme punkter."

Al Tarasiuk fortæller, at grunden til at han har kunne gennemføre så mange ændringer er, at han har vundet stor troværdighed gennem sine 20 år i CIA, så han har støttet sig til de kontakter, han har fået hen ad vejen og ikke mindst CIA-direktør Michael Haydens opbakning.

Men som alle andre it-chefer, der er deres løn værd, har han ikke været bange for at tage svære beslutninger, for eksempel da det drejede sig om at lave nye politikker for deling af data.

"Hvis vi ikke kan blive enige, er jeg nødt til at tage beslutningen," siger han.

"Og i nogle tilfælde går det imod nogles ønsker."

Men CIA's igangværende ekstreme forandring viser, at hvis it-afdelingen kan lære at være agil og kollaborativ og åben over for nye ideer og samtidig opretholde den nationale sikkerhed, så kan det lade sig gøre i enhver virksomhed.

Al Tarasiuk er fuldt ud klar over, hvor han startede, og hvilke udfordringer der stadig venter.

"Vi er midt i en forvandling," siger han. "Det er stort, men det er kun starten på alt det, der kommer til at ske."

Oversat af Mille Bindslev




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere