Artikel top billede

Flere teknologier skiller sig ud som fristende karrieremuligheder på grund af deres kompleksitet og manglen på ekspertise. Og så er der de menneskelige kompetencer... Få gode ideer til din fremtid nedenfor.

Sådan holder du din it-karriere kørende

Outsourcing og nedskæringer er kommet for at blive, så det er på tide, at du finder ud af, hvilke kompetencer og certificeringer, der kan holde din karriere kørende.

Alle, der har arbejdet med it i mere end fem minutter, ved, at området har gennemgået en dramastisk forandring de sidste 10 år.

I de fleste virksomheder har it-afdelingens folk været nødt til at forny sig selv fra at være en flok teknologinørder, der installerede og lavede fejlsøgninger på udstyr, til at være en vigtig katalysator for virksomhedens strategi og konkurrencedygtighed.

Outsourcing og offshoring har rystet kernen af it og fået folk til at stille spørgsmål ved deres rolle i virksomheden. Og dem der arbejder i outsourcing-virksomheder, skal definere deres rolle, når de supporterer en række forskellige typer kunder.

Hvad betyder alle disse ændringer for den gængse it-medarbejder i dag? Hvilke kompetencer bør en it-medarbejder pleje for at forbedre sine karrieremuligheder på et marked i konstant forandring?

InfoWorlds undersøgelser viser tydeligt, at it-folk skal styrke deres kompetencer og certificeringer på tre hovedområder: teknologi, proces og forretningskompetencer.

Essentielle færdigheder

Til trods for alle de ændringer, professionen har været igennem, efterhånden som den er blevet en større del af virksomhederne, er kernen af it stadig teknologi.

I dag er der flere teknologier, der skiller sig ud som fristende karrieremuligheder på grund af deres kompleksitet og manglen på ekspertise.

Der er især fire, der skiller sig ud: virtualisering, unified communications, trådløse netværk og moderne applikationsudvikling. Dem ser vi nærmere på på de følgende sider.

Virtualisering

I forsøget på at sammenlægge aktiviteter og reducere anlægsomkostninger til it har virutalisering taget fart, især server-virtualisering. Men indførelsen af virtualisering som metode til at reducere brugen af hardware og energi har medført en ny udfordring: hvordan styrer man et virtuelt miljø?

"Virtuelle maskiner er nemme at udvikle, men svære at styre," siger Mike Walsh, produktchef hos kursusvirksomheden Global Knowledge.

"Hvis man laver virtuelle maskiner, der kan flyttes rundt om fysiske servere, opdaterede eller ej, dokumenterede eller ej, beskyttede eller ej, hvordan i alverden skal man så styre det hele? Man kan have en enkelt fysisk server, der kører massevis af styresystemer, blandt andet en ældre applikation på en gammel version af NT. Det er en stor udfordring."

Efterhånden som behovet for kompetencer inden for virtualisering stiger, begynder der at komme tilbud om uddannelse og certificeringer til virtualisation management både fra individuelle kursusvirksomheder og fra virtualiserings-leverandørerne.

Selvom uddannelse er nyttigt, mener flere eksperter, at den bedste måde at forbedre sin karriere inden for virtualisering på er at få praktisk uddannelse og erfaring på jobbet, især gennem store virtualiseringsprojekter.

Unified communications

En anden fremspirende teknologi er unified communications, som indebærer sammenlægning af stemme- og datanetværk gennem teknologier som VoIP (Voice over IP).

En Cisco-sponsoreret rapport viser, at 57 procent af de adspurgte virksomheder forventede at forlange kompetencer i IP-telefoni fremover.

En ny rapport fra Forrester Reseach udnævner specialister i unified communications til et af de største vækstområder i it-organisationer med krav om ekspertise i networking, brugerapparater og kollaborations-applikationer.

"Vi har altid betragtet networking, server, administration og applikations-administration som forskellige discipliner. Men med ting som unifed communications smelter det hele sammen," siger Kimberly Lanzo-Russo, leder af Microsoft-relateret uddannelse hos Global Knowledge.

"Sikkerhed i VoIP er utrolig vigtigt," udtaler Mike Walsh.

"Hvis du vil tale om noget, der indebærer følsomme oplysninger i dag, sender du ikke en e-mail, men løfter røret og ringer, så der ikke er noget at se på skærmen og ikke noget, der kan blive opsnappet af de forkerte mennesker. Men desværre er det slet ikke svært at aflytte VoIP-opkald. Man kan opfange alle opkald, hvor for eksempel ordet 'sammenlægning' bliver nævnt."

Ekspertise i VoIP-sikkerhed handler i høj grad om at være god til at indføre de rigtige kontroller, politikker og håndhævelsesmekanismer. SANS Institute og InfoSec Institute er blandt de virksomheder, der udbyder kurser i VoIP-sikkerhed.

Hardcore kompetencer inden for networking er også kritisk for brugen af VoIP og unified communications.

"Man skal ikke bare kende til IP-protokoller og networking, man skal også have forståelse for, hvordan alle disse andre tjenester kan lægges sammen uden at ødelægge noget," siger Jeanne Beliveau-Dunn, direktør for Cisco Systems uddannelsesgruppe.

Trådløse netværk

Trådløse netværk og de dertil hørende sikkerhedsproblemer er også et varmt emne. Den Cisco-sponsorerede rapport viser, at 59 procent af de adspurgte virksomheder planlægger at rekruttere yderligere færdigheder inden for trådløse net.

"Vi oplever en stor mangel på ekspertise i trådløse net," fortæller Jeanne Beliveau-Dunn.

"Trådløse net er i dag en fast bestanddel i ethvert netværk, men man skal have et kendskab til RF (radiofrequency spectrum), tid, afstand og fysisk plads, der ligger uden for almindelig netværksekspertise. Der er så mange forskellige sikkerhedsprotokoller for trådløse net, og de skal integreres med alle de andre sikkerhedsforanstaltninger."

Efterspørgslen er eksploderet, efterhånden som trådløse net i stigende grad er blevet mainstram-teknologi.

"Vi møder massevis af kunder, der bygger nye bygninger og får et tråløst netværk op at køre hurtigt i stedet for at trække ledninger i hele bygningen, og vi oplever også, at den offentlige sektor investerer i trådløse net," fortæller Jeanne Beliveau-Dunn.

Der er også mangel på it-folk med kompetencer inden for operatør-baserede trådløse - og celle-teknologier, siger Mike Walsh fra Global Knowledge.

Moderne applikationsudvikling

Java-færdigheder er stadig efterspurgt til intern - og webapplikations-udvikling.

"Et stigende antal virksomhedsapplikationer skrives i Java," fortæller Cushing Anderson, analytiker hos IDC. Men kendskab til Java alene er ikke nok, siger han.

"Der er stadig brug for den strukturerede back end. Du skal kunne skrive i Oracle eller SAP's udviklingsapplikationer."

Men Java er ikke det eneste, der er godt at være god til. De seneste par år har der været et stigende antal arbejdsgivere, der vurderer kandidater ud fra deres evner inden for C# og ASP.Net.

"Det ser ud til, at .Net gør store fremskridt," fortæller Randy Kreamer, produktchef for content strategy hos BrainBench, der screener it-folk.

"Før i tiden rangerede Unix, Linux og Java meget højere."

Randy Kraemer oplever også en stor interesse for alt, hvad der har med Web 2.0 at gøre. AJAX er meget populært, og det samme gælder Ruby. Disse Web 2.0-teknologier er efterspurgte, fordi "alle sider vil indeholde en eller anden form for social interaktion," siger han.

Udover de typiske certificeringer til applikationsudvikling fra Microsoft og andre leverandører bør it-udviklere overveje at deltage i programmerings-konkurrencer som dem, Topcoder sponsorerer.

"Folk der får topplaceringer i Topcoders konkurrencer kan forvente at få en række forskellige tilbud," siger Diane Morello, forsker hos Gartner.

Tværfunktionelle kompetencer er vigtige

Det er helt klart godt for din karriere, hvis du besidder efterspurgte kompetencer, men det er ikke nok på længere sigt. Virksomheder kigger i stigende grad efter tværfunktionel ekspertise.

"Evnen til at få systemer til at arbejde sammen er blevet vigtigere end nogensinde før," siger Cushing Anderson fra IDC.

"Du kan arbejde for Cisco, men du vil have større værdi, hvis du kan optimere Ciscos routing tables med din virksomheds SAP-applikationer. Det viser, at du ved, hvor din brik passer ind i den større sammenhæng i virksomheden."

Det medfører måske en kombination af Cisco-certificeringer på højere niveau med certificeringer fra en SAP-administrator. Unified communications og trådløse netværk er også åbenlyse tværfunktionelle discipliner.

At gå på tværs af discipliner kræver en stor ekspertise i de basale ting.

"Hvis du er god til netværk og virkelig forstår dig på opkobling, routing og hvordan et netværk fungerer, vil du være meget mere brugbar til et tværfunktionelt projekt end en, der bare ved, hvordan en bestemt router skal konfigureres," siger Mike Walsh fra Global Knowledge.

"Vi oplever, at folk i højere grad end tidligere får flere forskellige certificeringer, og at kunderne betragter nye teknologier på en integreret måde. Du kan ikke bare kende til ét område og ikke et andet," siger Jeanne Beliveau-Dunn.

Det er derfor, Cisco er begyndt at indarbejde sikkerhed, trådløse net og kvalitet i sine CCNA-, CCNP- og CCIE-certificeringer udover at tilbyde særlige certificeringer til sikkerhed, trådøse net og stemme.

De altafgørende proces-kompetencer

Evnen til at håndtere de nye teknologier er vigtig, men du kommer ikke langt, hvis du kun har færdigheder inden for teknologi.

Efterhånden som it bliver en større og større del af store projekter som telefonsystemer til virksomheder og integrere nye teknologier, der direkte påvirker arbejdsgangene i virksomheden, bliver det mere og mere vigtigt at have evner inden for projektledelse og processer.

"I dag er stort set alt, der har med it at gøre, projektarbejde," siger Kirsten Lora, business training director hos Global Knowledge.

"De eneste undtagelser er daglige driftsopgaver som backup."

En række undervisere har anbefalet fire vigtige process-orienterede certificeringer, som karriere-mindede it-folk bør overveje at få: PMP eller CAPM, ITIL, CBAP, ISO 20000 og COBIT.

Project Management Institutes Project Management Professional (PMP) kræver tre til fem års direkte erfaring med projektledelse bare for at komme inden for døren.

For dem der ikke har den nødvendige erfaring er Certified Associate in Project Management (CAPM) en god start, der viser, at man har grundlæggende viden om PMI's principper inden for projektledelse, og at man kan være et aktiv for et projektledelsesteam som emneekspert, kontaktperson eller koordinator.

"I virksomhederne forsøg på i højere grad at køre it som en service-organisation, der er tilpasset virksomhedens mål, bevæger mange sig i retning af ITIL," siger Kirsten Lora fra Global Knowledge.

Hun foreslår, at man starter med basisniveauet for at stifte bekendtskab med ITIL-principperne og det organisatoriske standpunkt, det indebærer.

"Hvis du har planer om at arbejde i en virksomhed, der bruger ITIL, er du nødt til at forstå kulturen."

Selvom virksomheden ikke arbejder med ITIL, mener Kirsten Lora, at uddannelsen øger din markedsværdi, hvis du overvejer et karriereskift.

"Vi ser ITIL poppe op i hospitaler, finansvæsenet, systemintegratorer, regeringen, forsyningsselskaber og så videre."

Evnen til at afdække, definere og styre kundernes krav er særligt værdifuld inden for projektledelse.

"Jeg har set flere projekter fejle, fordi folk ikke vidste, hvordan de skulle afdække kundens krav," siger Mike Walsh.

"Du kan risikere, at du implementerer en ny IP PBX med en masse fede nye funktioner, og at kunden så siger 'Vidste du ikke, at vi skulle bruge de og de funktioner til at håndtere kundeoverflytninger osv? Dem havde vi i den gamle PBX, og vi vil gerne have dem tilbage'."

En certificering, der er særligt brugbar til at opnå kvalifikationer til at afdække kundekrav, er International Institute og Business Analysts' Certified Business Analysis Professional (CBAP), fortæller Kirsten Lora.

CBAP kræver fem års erfaring med forretningsanalyse, men man kan ofte få merit for aspekter af it-projektledelse.

Der er også efterspørgsel efter folk, der har forstand på effektiv måling af risiko og succes.

"Hvis du vil opnå den slags færdigheder, bør du kigge på ISO 20000 eller COBIT," fortæller Kirsten Lora.

ISO 20000 er en international standard for levering af it-tjenester baseret på kundekrav, og COBIT er en række best practises for it-management.

De altafgørende forretningskompetencer

Den tredje i rækken af vigtige kompetencer, når man arbejder med it-forretnings-kompetencer, bliver mere og mere vigtig. Og det er menneskelige komptencer.

En undersøgelse blandt 500 direktører i Storbritannien fra 2007 viser, at 61 procent mente, at interpersonelle - og teamwork-kompetencer var vigtigere end it-evner.

Ifølge Randy Kraemer fra BrainBench er kurser i engelsk og virksomhedskommunikation de mest populære. Og grunden er, at virksomhederne vil være sikre på, at den person, de overvejer at ansætte, kan kommunikere på virksomhedens vegne.

I erkendelse af behovet for menneskelige kompetencer, er det aspekt begyndt at være indkorporeret i de tekniske certificerings-kurser.

Men de efterspurgte forretningskompetencer begrænser sig ikke til menneskelige kompetencer. Der er også efterspørgsel efter en række færdigheder inden for forretningsanalyse.

En af dem er forståelse for problemer med lovgivning og compliance. En anden er evnen til at lave portefølje-analyse og forstå den rigtige blanding af egenskaber i en forretningskontekst.

"Modernisering af it handler om at kigge grundigt på, hvad der mangler i porteføljen og gennemskue måder at mindske den på," siger Diane Morello fra Gartner.

"Det kræver mere sofistikereret forretningsindsigt."

Oversat af Mille Bindslev




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere