Trustpilot.dk meldt for spam, vildledning og snylteri

Vildledning, snylteri, udsender af spammails og en tikkende bombe under e-handlen. Sådan beskriver e-handelsfonden virksomheden Trustpilot.dk, der er blevet anmeldt til Forbrugerombudsmanden.

Artikel top billede

Forbrugerhjælp er omdrejningspunktet for Peter Holten Mühlmanns iværksættervirksomhed, Trustpilot.

E-handelsfonden, der varetager e-mærket, har i dag anmeldt Trustpilot.dk til Forbrugerombudsmanden, fordi fonden mener, at firmaet overtræder de nordiske forbrugerombudsmænds standpunkt til handel og markedsføring på internettet.

Det er udslagsgivende for anmeldelsen, at Trustpilot.dk markedsfører sit eget koncept som en mærkningsordning, som virksomheden kalder Trustmark.

Trustpilot.dk's direktør, Peter Holten Mühlmann, udsendte lørdag en mail til danske netbutikker, hvor han beskriver Trustpilot.dk som en mærkningsordning, et kundestyret e-handelsmærke eller e-mærke.

Det er en klar overtrædelse af de nordiske forbrugerombudsmænd standpunkt til handel og markedsføring på internettet, vurderer efter e-handelsfonden.

På Trustpilots hjemmesiden kan folk, der har handlet online, dele deres oplevelser med andre brugere.

Netbutikkerne rates automatisk i kategorierne Boykot, Bør undgås, Tænk dig om, Kan anbefales og Helt i top.

Computerworld har tidligere omtalt virksomhedens koncept under den interessante overskrift Du er ilde stedt, hvis KongenHrBæver hader din butik.

Trustpilot.dk var desuden en af de otte finalister til iværksætterprisen som årets Edison 2008.

Trustpilot.dk også meldt for spam

Mailen er blandt andet sendt til e-mærkede netbutikker, som efterfølgende har anmeldt TrustPilot.dk for spam, da de ikke har accepteret at modtage elektronisk post fra firmaet.

E-handelsfonden oplyser, at den ser med stor alvor på sagen, fordi udsendelse af uønsket elektronisk reklame en klar overtrædelse af markedsføringsloven paragraf 6 og er undergravende for dansk e-handel.

"E-mailen er afgørende for nethandlen. Loven siger, at forbrugerne skal oplyse deres e-mailadresse, så den erhvervsdrivende elektronisk kan bekræfte ordren. Hvis forbrugerne, af frygt for misbrug, ikke længere vil opgive deres e-mail, så er det en tikkende bombe under den danske e-handelsudvikling," forklarer Lars Schmidt Larsen, direktør for e-handelsfonden.

Vildledning af forbrugerne

I mailen fra Peter H. Mühlmann fremgår det, at TrustPilot.dk er et kundestyret e-handelsmærke.

"E-mærket, som er varetaget af e-handelsfonden, er de danske forbrugeres hjælp til at finde de netbutikker, som efterlever gældende lov samt en række ekstra forbrugerbeskyttende krav.

Derfor er det meget problematisk, at Peter H. Mühlmann beskriver TrustPilot.dk som et e-handelsmærke eller e-mærke, idet forbrugeranbefalingerne på ingen måde giver forbrugerne nogen form for, hverken juridisk eller anden beskyttelse. Det er vildledende markedsføring, og det skal stoppes straks," fastslår Lars Schmidt Larsen.

Peter H. Mühlmanns beskrivelse af TrustPilot.dk som et e-handelsmærke/emærke er en direkte overtrædelse af markedsføringsloven.

E-handelsfonden har rettighederne til mærket efter eneretsbeskyttelseslovgivningen, og har brugt mange år på at opbygge e-handelsfondens varemærke, "e-mærket".

Derfor har e-handelsfonden via fondens advokat bedt TrustPilot.dk om at stoppe den krænkende adfærd med øjeblikkelig virkning, fordi firmaet lukrerer på e-mærkets omdømme og profil, oplyser e-handelsfonden.

"Vi ser med meget stor alvor på Trustpilot.dk's ufine og efter vores opfattelse ulovlige forretningsmetoder. Vi er klar til at stævne Trustpilot.dk uden yderligere varsel, hvis selskabet ikke ændrer sine forretningsmetoder" siger Lars Schmidt Larsen, og fortsætter:

"Det forekommer mig noget amatøragtigt og naivt, at en direktør for et firma, som oven i købet foregiver at arbejde i forbrugernes interesser, i en og samme mail gør sig skyldig i spam, misbrug og snylten på et anerkendt varemærke og overtræder de nordiske forbrugerombudsmænds standpunkt til handel og markedsføring på internettet."

Det er organisationerne Forbrugerrådet, Dansk Erhverv, Finansrådet, DI, ITEK, HK, Dansk IT og FDIH, der står bag non-profit e-handelsfonden.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

KMD A/S

Client Manager

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Network Engineer

Københavnsområdet

Politi

Bliv DevOps-udvikler i Rigspolitiet

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

PET søger specialist med fokus på on-prem Endpoint Management

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S