Norge kræver fri adgang til iTunes-musik

Norges forbrugerombudsmand er parat til at give Apple bøder, fordi musikken fra iTunes kun kan downloades til iPods.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Norges forbrugerombudsmand vil gå rettens vej i forsøget på at tvinge Apple til at gøre iTunes-butikken tilgængelig for brugere af andre bærbare medieafspillere end iPod'en.

"Det er en forbrugerrettighed at kunne overføre og afspille digital indhold, der er købt og downloadet fra internettet til en medieafspiller efter eget valg," siger forbrugerombudsmand Bjørn Erik Thon.

"iTunes gør det umuligt eller i hvert fald besværligt og er således i strid med norsk lovgivning."

Han har lagt pres på Apple i mere end to år for at droppe virksomhedens digital rights management (DRM) fra alle iTunes-numre, så musikken kan overføres til konkurrenters musikafspillere.

"Jeg har generelt været glad for Apples udvikling på andre områder, men ikke i forhold til DRM, som for forbrugerne er det vigtigste emne i denne sammenhæng," udtaler Bjørn Erik Thon.

Han mødtes sidst med Apple i februar, hvor virksomheden fortalte ham, at den delte hans målsætning angående interoperabilitet. Siden da er der ikke sket noget, siger Bjørn Erik Thon.

"Så vi vil ansøge om et forbud mod at musik fra iTunes kun kan afspilles på en iPod," udtaler han.

Kan pålægge bøder

Bjørn Erik Thon håber på at tvinge Apple til at åbne iTunes for andre bærbare mediaafspillere end iPod'en ved at indgive sagen for Norges Markedsråd, som er en retslig instans med magt til at udstede bindende kendelser.

Markedsrådet vil sandsynligvis nå til en afgørelse til næste sommer efter at have indhentet skriftlige sagsresumeer fra begge parter i januar og hørt mundtlige argumenter i marts og april 2009.

Markedsrådet kan pålægge Apple bøder, hvis virksomheden ikke efterkommer dets kendelser.

Bjørn Erik Thon afviser at udspecificere størrelsen af eventuelle bøder, men udtaler, at de sandsynligvis ville sætte norsk rekord.

"Det kommer bestemt an på størrelsen, når det handler om bøder, og Apple er langt den største virksomhed, der har været involveret i en sag hos Markedsrådet," siger han.

"Bøderne bør få en betydelig størrelse, men om det bliver 100.000, 200.000, 300.000 eller 400.000 euro, kan jeg ikke sige."

EU-regler

Det er muligt, at sagen vil gøre indtryk ud over Norges grænser, tilføjer Thon, og bemærker, at forbrugerråd i Finland, Frankrig, Tyskland, Holland og andre Europæiske lande står bag ham. Han udtaler at have til hensigt også at søge støtte fra kolleger fra eksempelvis Sverige og Italien.

"Jeg er ret optimistisk om, at vi vil vinde denne sag, EU vil også kigge på sagen og indføre EU-regler på området," udtaler Thon.

I juli mødtes han med EU's forbrugerkommissær, Meglena Kuneva, som udtrykte interesse i den norske indsats for at få Apple til at åbne for iTunes.

"Jeg følger op hos hende og holder kontakten i de kommende måneder," lovede han.

Apple har dog gjort noget for at frigøre musik købt gennem iTunes fra iPod'en og har blandt andet solgt musik uden DRM siden maj 2007.

Sidste januar bøjede Apple sig for pres fra EU, da virksomheden sænkede prisen på musik fra iTunes i Storbritannien for at udligne til prisen i 16 andre europæiske lande. Som svar droppede EU sin efterforskning om monopolvirksomhed i forhold til Apples prispolitik.

Apple har ikke siden mandag morgen svaret på en forespørgsel om at kommentere.

Oversat af Thomas Bøndergaard

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S