Danske mobilbetalinger på vej med bus og tog

Der har i flere år været tale om, at gennembruddet for betaling med mobilen var lige om hjørnet. Læs om nogle af de danske eksempler på mobil-betaling her.

Artikel top billede

Reportage: Det kunne være så smart, hvis vi med klik på mobilen gennemførte en betaling. Slut med fumleriet efter småmønterne gemt nederst i lommen. Endnu er det dog meget begrænset, hvor mange steder, vi kan betale med sms.

Men det er på vej.

Det er indtrykket efter tirsdagens debat om mobil-betaling på Hotel Scandic i København.

På Fyn har buspassagererne siden januar kunnet betale med sms i et projekt mellem Fynbus og TDC.

"Kunderne er klar til konceptet med mobilbetaling. De har stemt i Vild med Dans, og det gælder også bedsteforældrene," siger Erik Bo Folkmann Mikkelsen fra TDC.

Telia har også rettet fokus imod området, som i dag udgør et marked på omkring 250 millioner kroner i Danmark.

Virksomheden går til januar i luften sammen med de andre danske teleoperatører om at levere mobilbetalinger til den offentlige transport i hovedstaden samt i DSB-tog.

Morten Aagreen fra TeliaSonera fremhæver de helt nye muligheder for at udarbejde markedsanalyser, hvis mobilbetalingerne integreres i hele DSB's salgssystem.

"Det giver mulighed for at maksimere afsætningen. Man kan udarbejde analyser af, at kunden købte en sandwich og steg på i København og senere købte kaffe i Odense," fortæller Morten Aagreen.

Frygt for overvågning

De nøjagtige statistikker over kundens adfærd åbner også for kritik om overvågning af kunderne.

Den kritik er dog uberettiget, mener teleanalytiker Torben Rune fra Netplan.

"For mig at se er der ikke den store forskel i forhold til Dankort, som også efterlader spor," påpeger Torben Rune.

Han tror på, at betalinger med mobiltelefoner vinder frem de kommende år, men det kræver, at flere faktorer falder på plads.

Ifølge ham er der flere trusler, der kan ødelægge eller bremse udviklingen i mobilbetalinger.

"Det skal være baseret på åbne standarder. Det går ikke, at man eksempelvis skal have en Nokia for at betale et sted. I Danmark er vi vant til, at alle tager vores Dankort. Der skal være åbne standarder," siger Torben Rune.

Morten Aagreen er enig.

"Der skal være en standard uafhængig af operatør og bank. Sælgeren er ikke interesseret i kun at ramme Telias kunder," siger Morten Aagreen.

Flere teknologier i spil

Blandt de mobile betalingsmodeller, der bliver diskuteret heftigt, er Near Field Communication (NFC) og sms.

Den førstnævnte model indebærer, at der er en NFC-enhed i telefonen, som holdes tæt på terminalen. På den måde gennemfører kunden betalingen.

Sms, som i tilfældet hos Fynbus, kræver, at kunden sender en sms, hvorefter der kommer en sms retur med spørgsmål om, hvorvidt kunden ønsker at bekræfte købet.

Kunden svarer ja og gennemfører købet med svarbeskeden.

"Med konceptet er der mulighed for at købe en hal og opstille en masse vaskemaskiner, hvor kunderne kan betale over telefonen. Vaskeriet skal have en enkelt tekniker, der kan køre fra hal til hal, når der kommer fejl ind per sms," siger Erik Bo Folkmann Mikkelsen.

Barrieren ved registrering

En af de andre deltagere ved debatten, der var arrangeret af Dansk IT, var David Ventzel.

Han er medstifter af Glubbin, der leverer mobilbetalingssytemer til begivenheder i nattelivet.

Firmaet har valgt en betalingsløsning, hvor kunderne først skal registreres online. Det er ofte en hurdle, som brugerne har svært ved at komme over.

"Vi sælger billetter i nattelivet, og her vil vi meget nødig ende i en sag om solgte billetter til 14-årige," siger David Ventzel.

Med løsningen fra Glubbin får kunderne tilsendt et link på telefonen. Her får de en grafisk billet på mobilen. Et problem er dog, at skærmene på telefoner ofte er forskellige.

"Vi har testet det på 150 forskellige telefoner. Kunderne udskifter typisk mobilen hver 18. måned, og derfor skal man mindst gå 18 måneder tilbage for at teste enhederne," siger David Ventzel.

Til januar næste år lancerer DSB den mobile betaling. Projektet vil vise, hvor parate danskerne er til at bruge mobilen som betalingsmiddel.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Bliv vores nye netværkstekniker – skab fremtidens IT-løsninger!

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Nordjylland

    Zealand – Sjællands Erhvervsakademi S/I

    Fagligt stærk leder af IT-afdelingen

    Region Sjælland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job